בהעלותך- מי שמדליק לא חטא!

כך שהוא מדליק את הנרות. איזו נחמה יש לאהרון בכך שהוא מדליק את הנרות?!. "למה האישה מדליקה את הנרות?". אם במעמד הר סיני, פסקה זוהמתם של ישראל, הרי שהאישה לא צריכה יותר להדליק, כי החטא שלה ניגמר במעמד הר סיני?!

מי שמדליק לא חטא!


"דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת".



מבאר רש"י - "בהעלתך":

"למה נסמכה פרשת מנורה לחנוכת הנשיאים? לפי שכשראה אהרן חנוכת הנשיאים, חלשה דעתו שלא היה עמהם בחנוכה, לא הוא ולא שבטו, אמר לו הקב"ה: חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות בקר וערב"



איזו נחמה יש לאהרון בכך שהוא מדליק את הנרות?!



מבאר הספר שנקרא שמע  יעקב:

במעמד הר סיני, פסקה זוהמתם של ישראל. כל הסיבה שהאישה מדליקה נרות שבת היא כיוון שחטאה וגרמה למוות - היא כבתה נרו של עולם לכך היא תדליק את הנר (מדרש שמופיע בבראשית רבה).

 

נשאלת השאלה:

אם במעמד הר סיני, פסקה זוהמתם של ישראל, הרי שהאישה לא צריכה יותר להדליק, כי החטא שלה ניגמר במעמד הר סיני?!

 

באמת כשעם ישראל חטא בעגל על ידי אהרון הכהן - חזר ובא עונש מוות לעולם.


אם בגלל זה בא עונש מוות, לכן אומר הקב"ה לאהרון הכהן בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת מעכשיו אתה מדליק נרות!

 

אם ככה, אז למה אישה בליל שבת עדין צריכה להדליק נרות?

 

לפני שנענה על השאלה נקדים ביאור של הנחלת דן ממודז'יץ:

חלשה דעתו של אהרון, שהוא לא היה בהבאת הדברים למשכן, אז ממילא לא התכפר לו חטא העגל. 


וכך הוא הרגיש: "אני לא הבאתי תרומות, ולא עשיתי שום דבר למשכן, ולא הבאתי קרבנות – שמא אני לא שייך בכלל, למושג הזה של מחילת עוון העגל?!". 


אמר לו הקב"ה – "שלך גדולה משלהם! - שאתה מדליק ומטיב את הנרות".

 

מזה שאתה מדליק ומטיב את הנרות, מזה יש לך הוכחה שאין לך שייכות לחטא העגל.

כשם שמשה רבינו לקח כיכר של זהב, וזרק אותו לתוך האש, ויצאה מנורה ושם לא נאמר: "ויעש משה", אלא "כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה".

 

דהיינו שמי שעשה את המנורה היה הקב"ה ולא משה. משה זרק לאש... מזריקה לאש לא יוצא כלום!

 

אמר לו הקב"ה – מהמנורה מוכח, שלא עשית כלום. לקחת את כל הנזמים וזרקת לתוך האש... רק זרקת לתוך האש, מזה יצא העגל - זו לא אשמתך. מהזריקה לאש לא יוצא כלום.

 

מי שאשם שיצא העגל הוא לא מי שזרק לאש אלא מיכה שזרק את הטס של 'עלי שור' לאש, ומזה יצא העגל.

 

שאלנו:

למה נשים מדליקות היום נרות הרי עוונם נמחל במעמד הר סיני?

 

 

אומר הספר שמע  יעקב עפ"י התירוץ של הנחלת דן, יש לנו תירוץ חדש:

אם הקב"ה נותן לאהרון הכהן להדליק את הנרות – "בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת..." כדי להוכיח שהוא לא עשה מאומה בעגל.

 

אף אישה לא חטאה בעגל, שנאמר: "וְאִשָּׁה בְכָל אֵלֶּה לֹא מָצָאתִי" – אם האישה לא חטאה בעגל, אמר הקב"ה, עכשיו הנשים ידליקו את הנרות - הם את החטא הראשון שלהן כבר תיקנו, עכשיו הן מדליקות נרות  כדי לסמן, שהם לא היו בחטא העגל!



למאמר הבא