שלח- הציצית מגנה על הבנים!

דווקא לאחר חטא המרגלים?". יהושוע בן נון וכלב בן יפונה היו שני המרגלים שחזרו בחזרה והם אמרו: "טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד..." איך הם לא נפלו?! מה הם לא ראו את הארץ?! וכי יהושוע וכלב לא ראו את הענקים?! ביאור נפלא של "הרב ברוך רוזנבלום לפרשת שלח"

הציצית מגנה גם על הבנים!


"וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְו?ֹת יְהוָה וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם".

 

לאחר פרשת המרגלים נותן הקב"ה את מצוות ציצית. ציצית יש בכוחה להציל את האדם מה שהאדם חומד בעיניים שנאמר "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם"

 

רש"י מבאר:

"ולא תתורו אחרי לבבכם" - כמו (במדבר יג) מתור הארץ הלב והעינים הם מרגלים לגוף ומסרסרים לו את העבירות העין רואה והלב חומד והגוף עושה את העבירות.

 


ישנם שניים מהשבטים שהלכו עם ציצית:

בשעה שבא יהודה לתמר, היא מבקשת ממנו לתת לה ערבון - אומרת התורה )בראשית לח, יח(: "וַתֹּאמֶר חֹתָֽמְךָ וּפְתִילֶךָ וּמַטְּךָ אֲשֶׁר בְּיָדֶךָ..."

 

כותב היערות דבש בחלק ב, מאמר ב' לז' אדר:

ומצאתי במדרש – חֹתָֽמְךָ אלו תפילין וּפְתִילֶךָ זוהי ציצית.

 

תמר מבקשת מיהודה את התפילין שלו, ואת הציצית שלו בתור ערבון !

 

שואל היערות דבש:

הייתכן שיהודה הוריד את התפילין והציצית ונתן לתמר?!

 

אומר היערות דבש:

ונתן לה בדווקא התפילין והציצית, כי זה יהיה לה האות, שלא נבעלה לנכרי וגם היה מן השמים, כי אילו היה חס וחלילה בעילת איסור בה, לא היה מזדמן ליהודה איסור, אם הוא לבוש בציצית...

 

כיוון שהציצית מונעת את האדם מן החטא, (אז איך יכל יהודה ללכת לתמר עם ציצית פירוש הדבר, שזה היה מעשה, שאמר לו הקב"ה – תלך, כי אין בזה איסור!) ומזה יצאה כל שושלת בית דוד...!

 

אם כן, יהודה הלך עם ציצית.

 


גם יוסף הלך עם ציצית כפי שכתוב (בראשית לט, יב) בשעה שאשת פוטיפר רוצה להחטיא אותה והניסיון נכשל התורה מספרת: "וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ..."

 

מובא בספר 'עולת שבת בשבתו', לאדמו"ר משומרי אמונים:

אשת פוטיפר לא מבינה, איך היא מחליפה בגדים בבוקר ובערב, מנסה להחטיא את יוסף, ולא הולך לה?! "איך יכל להיות דבר כזה?!"

 

היא מבינה, שיש לו בגד שמגן עליו – ציצית !

 

"אלך והוריד לו את הציצית ואז הוא יחטא"... מיד "וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ..." ראה יוסף הצדיק שאין לו "שכפ"ץ - הגנה...  מיד ברח החוצה !

 

 

שואל הרב רוזנבלום בפרשת השבוע שלנו:

שני מרגלים חזרו בחזרה והם אמרו: "טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד..." איך הם לא נפלו?! מה הם לא ראו את הארץ?! וכי יהושוע וכלב לא ראו את הענקים?!

 

הוא מביא את התשובה מבעל הטורים, בפרשת מקץ :

האחים מגיעים למצרים, נכנסים בעשרה שערים, יוסף תופס אותם...

המילים הראשונות שהוא אומר להם - מְרַגְּלִים אַתֶּם !

 

אומר בעל הטורים  - מרגלים אתם. 

פירוש ולא אני שיהושע שיצא ממנו לא היה בעצת מרגלים והם אמרו 'לא היו עבדיך מרגלים' פירוש יהודה השיבו כי היה ראש המדברים גם ממני יצא כלב שלא היה בעצת המרגלים. לא היו. בגימטרייה כלב.



נסביר: 

בעל הטורים מתאר דו-שיח בין יוסף ליהודה:

יוסף אומר ליהודה ממני לא יצאו מרגלים - יהושוע לא היה בעצת המרגלים!

משיב לו יהודה: 'לא היו עבדיך מרגלים' - גם ממני לא יצא שהרי כלב אף הוא לא היה בעצתם -  לא היו. בגימטרייה כלב.

 


אומר הרב רוזנבלום:

"ישבתי וחשבתי, מה עשו השנים האלה, שלא נפלו... התשובה היא - כי מצאנו בשנים מן השבטים, שהסבים שלהם הלכו עם ציצית !


מי הלך עם ציצית  - יהודה ויוסף !


ולכן דווקא בינהם הצליחו לראות את טוב הארץ ... הציצית שמרה גם על בניהם.

 

מדוע?


כיוון שהציצית מגינה על "וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' - אם יש לך ציצית, אז אתה רואה את הדברים בעין טובה !



רוצה לדעת מה הקשר בין הציצית לשמירת השבת>>>לחץ כאן

למאמר הבא