שלח- זמירות שבת והציצית

ת למצוות הציצית?". ביאור נפלא של הספר באר מנחם שהזמירות שלנו באים מהציצית, שנוספה לנו בגלל חילול השבת של המקושש. מעובד מ- "שיחה של הרב ברוך רוזנבלום לפרשת שלח"

זמירות שבת והציצית


לאחר חטאו של המקושש ביום השבת הקב"ה נותן לנו את מצוות ציצית.

 

בכל יום שבת אנו עומדים ושרים את הקדושה בשחרית ובמוסף - כל קהילה במנגינה שלה, הגדילו לעשות הספרדים שבכל שבת יש מנגינה מיוחדת בסולם (המוזיקאלי) שנקבע לאותה השבת (על פי מקאם השבת).



כדי להבין את הקשר בין בין הזמירות בשבת למצוות הציצית נקדים:



כותב התנא דבי אליהו רבה בפרק כד:

אמר הקב"ה למשה – "משה, למה המקושש חטא "?

אמר לו משה – ריבונו של עולם, איני יודע... יום חול, תפילין בראשו ותפילין בזרועו, ורואה וחוזר במעשיו...

 

בכל ימות השבוע, האדם מניח תפילין. ואלו מביאות אותו ליראת שמים שנאמר (דברים כח, י): "וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ".

 

אמר משה – אולי בגלל זה הוא חטא, כי בשבת לא מניחים תפילין.

אמר הקב"ה – אם ככה, אתן להם מיד מצות ציצית .

 

ולכן, מיד לאחר פרשת המקושש, נאמר בתורה: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת. וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם ...

 

תהיה להם ציצית, יזכרו את השבת ולא יחללו אותה ...

 

 

הספר באר מנחם, אומר שיש גם קשר בין זמירות שבת לציצית.

 

 

כתוב בתשובת הגאונים בגמרא במסכת סנהדרין לז:

שבני ישראל אומרים שירה בשבת, והמלאכים לא אומרים שירה לפניהם והראיה לכך:  

אומר תשובת הגאונים – למלאכים יש שש כנפיים, שנאמר (ישעיה ו, ב): "שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף..." כל יום הם מזיזים כנף אחד, ושרים בו. כשמגיע יום השבת, אין להם עם מה לשיר...

 

הם פונים (המלאכים) להקב"ה ואומרים: "ריבונו של עולם, שרנו כבר עם כל השש כנפיים"...

אומר להם הקב"ה – אתם לא צריכים לשיר בשבת, בני האדם שרים לי...

 

ומה אנחנו שרים ?

כֶּתֶר יִתְּנוּ לְךָ, ה' אֱלֹהֵינוּ, מַלְאָכִים הֲמוֹנֵי מַעְלָה, עִם עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל קְבוּצֵי מַטָּה...

אנחנו שרים, והמלאכים שרים כמונו...

 

 

שואל הרב זוננפלד:

אמנם בתפילת המוסף המלאכים שרים איתנו, אך בתפילת שחרית אנו אומרים:

נַקְדִּישָׁךְ וְנַעֲרִיצָךְ כְּנֹעַם שִׂיחַ סוֹד שַׂרְפֵי קֹדֶשׁ, הַמְשַׁלְּשִׁים לְךָ קְדֻשָּׁה. כַּכָּתוּב עַל יַד נְבִיאֶךָ... אנחנו נשיר כמו המלאכים...



שואל הרב - תחליט, בבוקר אמרת שאתה תשיר כמו המלאכים... והנה הגעת למוסף, ואתה מבקש שהמלאכים ישירו כמו שאתה שר?!

תחליט כמו מי שרים !?

 

 

הוא מבאר באופן נפלא:

יש הבדל פשוט – בבוקר, שעדיין לא עשינו שום דבר, אומרים "ריבונו של עולם, שנזכה לקדש אותך, כמו המלאכים"...

אבל לאחר שסיימנו תפילת שחרית, הקשבנו לקריאת התורה חצי שעה, ולהפטרה שאחריה... יש לנו כבר בסביבות 35 דקות של לימוד תורה...

כעת אנחנו אומרים למלאכים – "אתם תשירו כמונו"!

 

אומר הספר באר מנחם עכשיו תבין את הקשר לזמירות שבת:

נאמר בפסוק (ישעיה  כד, טז): "מִכְּנַף הָאָרֶץ זְמִרֹת שָׁמַעְנוּ..." - הזמירות בשבת, מגיעות מהתחתונים - מִכְּנַף הָאָרֶץ...

 

אם כל העניין של הציצית, בא כתוצאה מחילול השבת של המקושש, אנחנו לוקחים את הציצית - מִכְּנַף הָאָרֶץ... (גם בתפילת שחרית אנו אוספים את הציציות- ארבע כנפות בזמן שאנו מזכירים את המילים: "מארבע כנפות הארץ") ואומרים: "זְמִרֹת שָׁמַעְנוּ..."

 

יוצא שהזמירות שלנו באים מהציצית, שנוספה לנו בגלל חילול השבת של המקושש.



למאמר הבא