שלח- ציצית היא חותם המלך

דוע חייבים ללבוש ציצית?". "למה מוסיפים בסוף פרשת ציצית את המילה אמת?". "משל ונמשל בעניין הציצית". אדם שיש לו ציצית, מכריז שהוא עבד של הקב"ה!

הציצית היא חותם המלך


"וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְו?ֹת יְהוָה וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם"


כותב הספורנו, בפרשת ציצית:

"וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה'". תזכרו שאתם עבדים לאל יתברך ושקבלתם מצותיו באלה ובשבועה וזה בראותם הציצית שהוא כחותם המלך בעבדיו ובזה תחדלו מתור אחרי לבבכם להשיג שרירות לבכם כעושר וכבוד אפילו בגזל.


אדם שיש לו ציצית, מכריז שהוא עבד של הקב"ה!

 

 

כותב החינוך במצוה שפ"ו:

שורש המצווה נגלה בכתוב, שהוא למען נזכר כל מצות השם תמיד, ואין דבר בעולם יותר טוב לזיכרון, כמו נושא חותם אדוניו קבוע בכסותו אשר יכסה בה תמיד, ועיניו ולבו עליו כל היום, וזהו שנאמר בו בכתוב (במדבר טו לט) וזכרתם את כל מצות ה'...

 

 

 

להבדיל אלף אלפי הבדלות:

אדם שעובד בחברת תדיראן מחוייב הוא בשעה שהוא בא לתקן מזגן ללבוש חולצה שמתנוסס עליה הלוגו של תדיראן. כשם שעובד בחברת קוקה-קולה, הולך עם חולצה של חברת קוקה-קולה.

 

לא מצאנו עובד של קוקה-קולה שיגיד "חם לי, אני הולך בלי חולצה!" - אין דבר כזה, אם אתה עובד בחברה מסוימת, אז אתה לובש את התלבושת של אותה חברה!

 

 

בכל חברה שמכבדת את עצמה כמו: אגד, רכבת ישראל... כל אחד מהעובדים, מחויב ללבוש בגד, שיתאים לעבודה שהוא עובד! ובו מתנוסס שמה של החברה – כך מזהים אותו כאחד העובדים.

 

גם בצבא יש מדים אחידים המזהים אותך כחייל – ובצבע המתאים גם לחייל לו אתה משוייך (חיל רגלים – זית, חיל אוויר – בז' וחיל הים - לבן) בכל מקרה ניתן בקלות לזהות כי החייל במדיו איננו פועל מעצמו אלא כפוף הוא להוראת מפקדיו...

 

כך הציצית, מהווה חותם – יהודי ההולך עם ציצית אומר: "אני עבד של הקב"ה!"

 

 

מביאים רבותינו גמרא במסכת מנחות מג:

תניא היה רבי מאיר אומר גדול עונשו של לבן יותר מעונשו של תכלת אדם שלא הולך עם ציצית, עונשו חמור יותר, מאדם שהולך עם חוטים לבנים, ואין בו תכלת

 

 

משל למה הדבר דומה:

 

 למלך בשר ודם שאמר לשני עבדיו לאחד אמר הבא לי חותם של טיט ולאחד אמר הבא לי חותם של זהב ופשעו שניהם ולא הביאו.

 

איזה מהן עונשו מרובה?

 

 הוי אומר זה שאמר לו הבא לי חותם של טיט ולא הביא...

 

זה שלא הביא חותם של טיט, עליו התביעה פי כמה וכמה ... "מה הבעיה להביא חותם של טיט"?!

 

 

אומר תוספות - חותם של טיט:

מה שמדמה חותם של טיט לציצית שכן עושין לעבדים והציצית מעיד על ישראל שהם עבדי הקב''ה כדאיתא פרק במה אשה (שבת דף נז:) כבלא דעבדא תנן...

 

אומר רש"י - כבלא דעבדא תנן. חותם שעושין לעבד בכסותו לסימן הוכחה שהוא עבד...

 

 

כותב הרב משה ברסלויער, בספרו 'למחר אעתיר':

היות והציצית, היא חותם העבדות שלנו, שאנחנו עבדי ה', לכן בפרשת ציצית נוהגים להוסיף בפסוק האחרון – "אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם: אֱמֶת!"

 

 

מדוע מוסיפים את המילה אֱמֶת?

 

 

כיוון שהציצית, היא סימן עבדות - והחותם של הקב"ה – אמת!

 

כפי שאומרת הגמרא במסכת שבת נה.: דאמר רבי חנינא חותמו של הקב''ה אמת...

 

לכן בסוף פרשת ציצית, אנחנו מוסיפים את המילה אֱמֶת.

 

 

אם ככה, אנחנו יכולים להבין, מדוע חיברו את קריאת שמע עם פרשת ציצית.


באים חז"ל ואומרים –  ע"י ראיית הציצית, תזכור את קריאת שמע. שכל עניין הציצית, זה קבלת עול מלכות שמים. 


אם הקבלה של הציצית, זה קבלת עבדות, קשור החותם של העבדות, עם פרשת הציצית!



למאמר הבא