עקב- להתייחס לפרטים הקטנים

ורה לומר את המילה עקב?.ביאור נלא של המגיד מדובנה בדרך של משל ונמשל על ביאורו של רש"י: מצוות שאדם דש בעקביו.

להתייחס לפרטים הקטנים

 

פותחת התורה ואומרת – "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם..."

 

רבותינו כאן עומדים על המילה עקב - וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן . כשכולם מנסים להבין מה מונח במילה הזאת עקב.

 

אם הכוונה ל'בגלל', אז היה צריך לומר  וְהָיָה בגלל תִּשְׁמְעוּן, או הכוונה אם, היה צריך לומר וְהָיָה אם תִּשְׁמְעוּן.

 

שואלים המפרשים:

 מדוע בחרה התורה לומר את המילה עקב?

 

בעל הטורים מבאר:

על פי דברי מדרש, שאומר שההמשך של הפסוק וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, הוא בעצם המשכו של הפסוק האחרון מהפרשה הקודמת.

 

בפרשה הקודמת נאמר (ז, יא): "וְשָׁמַרְתָּ אֶת הַמִּצְוָה וְאֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לַעֲשׂוֹתָם", וההמשך: "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה..."

 

אומר כאן בעל הטורים - והיה עקב. לעיל מיניה כתיב היום לעשותם וסמיך ליה עקב כלומר היום לעשותם אבל שכרם בעקב פי' בסוף.

 

זה לשון המדרש בדברים רבה, פרשה ג, אות א:

אָמְרוּ לוֹ יִשְׂרָאֵל וְאֵימָתַי אַתְּ נוֹתֵן לָנוּ  שְׂכַר הַמִּצְווֹת שֶׁאָנוּ עוֹשִׂים, אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִצְווֹת שֶׁאַתֶּם עוֹשִׂים מִפֵּרוֹתֵיהֶן אַתֶּם אוֹכְלִים עַכְשָׁו, אֲבָל שְׂכָרָן בְּעֵקֶב אֲנִי נוֹתֵן לָכֶם, מִנַּיִן מִמַּה שֶּׁקָּרִינוּ בְּעִנְיָנֵנוּ (דברים ז, יב): וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן

 

 

רש"י מבאר כדרכו:

מצוות שאדם דש בעקביו – אין לזלזל במצוות הקלות שהם תחילן של העברות החמורות.

 

ישנו משל נפלא, של המגיד מדובנה, על הפסוק באיכה א, ט: "טֻמְאָתָהּ בְּשׁוּלֶיהָ לֹא זָכְרָה אַחֲרִיתָהּ" משל על העבירות הקלות שהם ראש לכל העבירות:

 


משל למה הדבר דומה?



היה אדם אחד שרצה לרכוש אריג יקיר מאוד. כל מטר עלה 1000 ₪  הוא הלך ורכש 4 מטר מהבד הזה.

 

אמר לו בעל החנות – "תשמע, אם אתה רוצה את האריג הזה, לאורך ימים ושנים - השקעת 4000 ₪, לך תשקיע עוד 100 ₪ אצל התופרת.

 

תבקש ממנה שבקצה של הבד, תעשה לך מכפלת, שתתפור אותו מכל הארבע כיוונים שלו.

 

מדוע? זה לא אריג טוב ומשובח?! – שאל הקונה בפליאה

 

"קנית אריח מהמשובחים ביותר! קבע המוכר. אבל אריג שהוא לא מקופל, והוא לא מסודר כמו שצריך, הוא יכול להתפורר לאורך זמן..."

 

"עזוב שטויות... אם זה אריג טוב, הוא יחזיק מעמד לאורך זמן" – הפטיר הלוקח ויצא.

 

חלפו להם כמה חודשים, בכל פעם שבני המשפחה יושבים לאכול מסביב לשולחן, הילד הקטן משתעמם, וכשהוא רואה חוט אחד בולט מהמפה, הוא מושך אותו להנאתו...

 

חולפים להם עוד כמה שבועות, ועוד חוט מוצא את דרכו בחוץ וכך הפכה המפה מחוררת ובלויה...

 

 

כן הוא הנמשל:                  

 

אומר המגיד מדובנה – זה מה שאמר הנביא: "טֻמְאָתָהּ בְּשׁוּלֶיהָ לֹא זָכְרָה אַחֲרִיתָהּ" – גם בשוליים, יכול יצר הרע לתפוס אותך. דווקא בדברים הקטנים הוא יפיל אותך.

 

לכן באה התורה ומזהירה "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן" – תשים לב לפרטים הקטנים, שבהם התורה אומרת 'כאן מתחיל היצר הרע'. תחילתו של יצר הרע, היא דווקא 'בחוטים הקטנים' שהוא מושך החוצה, וככה הוא מפורר את המפה כולה.




סיפור לפרשת עקב>>>לחץ כאן

 

למאמר הבא