שופטים- לגזל לא עוזר ווידוי!

יש להם עבירות, ונתן להם אפשרות לרדת מהמלחמה, ע"י שלושת הדברים הללו: מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכו. וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ. וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִישָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ. מדוע איננו יכול לחזור בתשובה, ולצאת למלחמה?! ביאור נפלא של גנזי יוסף

לגזל לא עוזר ווידוי!


כשמחפשים לוחמים לצורך המלחמה ישנם הבדלים בין סוגי המלחמות המשפיעות על הגיוס:

במלחמת מצוה, מוציאים אפילו חתן מחופתו - כולם הולכים למלחמה!

אבל כשיש מלחמת רשות מגייסים - רק צדיקים שאין בידם עוון.

 

וכך אומרת התורה (דברים כ, ה-ח):

"וְדִבְּרוּ הַשֹּׁטְרִים אֶל הָעָם לֵאמֹר מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יַחְנְכֶנּוּ: . וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יְחַלְּלֶנּוּ: . וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יִקָּחֶנָּה . וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ..."

 

ננסה להבין "מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב?"

 

אומרת המשנה במסכת סוטה פרק ח, משנה ה, שתי דעות:

מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ.

רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב, כְּמַשְׁמָעוֹ, שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲמֹד בְּקִשְׁרֵי הַמִּלְחָמָה וְלִרְאוֹת חֶרֶב שְׁלוּפָה.

רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר, הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב זֶהוּ הַמִּתְיָרֵא מִן הָעֲבֵרוֹת שֶׁבְּיָדוֹ, לְפִיכָךְ תָּלְתָה לוֹ הַתּוֹרָה אֶת כָּל אֵלּוּ, שֶׁיַּחֲזֹר בִּגְלָלָן.

 

אומר ר' יוסי הגלילי – רצה הקב"ה, שלא לפגוע באנשים שיש להם עבירות, ונתן להם אפשרות לרדת מהמלחמה, ע"י שלושת הדברים הללו:

מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכו... 

וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ...

וּמִי הָאִישׁ אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִישָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ...

כי אם השוטרים יעמדו למעלה ויאמרו – "רבותי, מי שיש לו עבירות שילך הביתה"... אף אחד לא ילך הביתה, כי אף אחד לא רוצה שידעו שיש עבירות מהבושה הוא יעדיף למות...

 

לכך אמרה התורה – צרפה התורה את זה שבנה בית וגם את זה שארס אישה והנוטע כרם עם מי שיש לו עבירות, שילך הביתה...

 

נתאר זאת במילים שלנו:

בא השוטר, ומכריז בפני המון העם: "רבותי, אם למישהו יש עבירה, שילך הביתה וחוץ מזה, מי שיש לו כרם ולא חלל אותו, שילך הביתה, מי שבנה בית ולא חנך אותו, שילך הביתה, ומי שארשׂ אישה שגם הוא ילך הביתה...!"

 

והנה אדון דוד מתחיל ללכת לכיוון הבית.

צועק לו מויישל'ה: "היי דוד, למה אתה הולך הביתה? יש לך עבירות?!"

כעת כבר יכול דוד לומר: "איזה עבירות... יש לי שיפוצים בבית!"

 

נתנה התורה אפשרות להשתחרר מן המלחמה, מבלי לפגוע באנשים שחטאו, אז אמרה התורה: "מי שיש לו עבירות שישוב לביתו"... וחוץ מזה, נתנה לו התורה עוד שלושה דברים, שמאפשרים לאדם לצאת מהעניין בכבוד.

 

הספר גנזי יוסף, שואל שאלה:

ישנה גמרא במסכת קידושין מט, ב: אדם מקדש אישה, ואומר לה "הרי את מקודשת לי, על מנת שאני צדיק"... מקודשת!

שואלת הגמרא – איך היא מקודשת? הוא לא נראה בכלל צדיק?!...

משיבה הגמרא - שמא הרהר תשובה בדעתו... היות ועשה תשובה, תשובה מועילה!

 

אם כך, נשאלת השאלה:

מדוע אנשים שיש להם עבירות, צריכים לחזור מהמלחמה? כמו שאדם שאומר "הרי את מקודשת לי על מנת שאני צדיק" - מתחת לחופה אומר: "אשמנו, בגדנו... ריבונו של עולם אני מתחרט על מעשיי..." - עשה תשובה התכפרו כל העוונות – הוא צדיק!.

 

כשעומד השוטר וקורא "רבותי, למי שיש עבירות שילך הביתה!". למה שהוא ילך הביתה? שיקבל על עצמו תשובה!

אם לעניין החופה היא מקודשת, אז למה זה לא עוזר לעניין המלחמה?!

 

משיב הגנזי יוסף:

לא נאמר בגמרא "הירא מעבירות"... אלא כתוב "הירא מעבירות שבידו"...

על דברים של גזל- לא יעזרו דפיקות על הלב "אשמנו... בגדנו..."

יש לך כמה שקלים שגנבת מהחנות... אין לך על מה לדפוק. אם תצא למלחמה -  אתה לא תחזור הביתה, כי עד שלא תחזיר את הכסף לחנות יש לך עבריה ביד!

 

הַיָּרֵא מֵעֲבֵרוֹת שֶׁבְּיָדוֹ – זה הדגש של ר' יוסי הגלילי!

 

כמה זהירות נדרשת בגזילה...




לוורט קצר לשבת שופטים>>>לחץ כאן

למאמר הבא