כי תצא- "חיסול יצר הרע ולקיחתו בשבי"

הפסוק שפותח את הפרשה: "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹוקיךָ בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ". "איך ביטלו אנשי כנסת הגדולה את היצר של עבודה זרה?". "האם הצליחו לבטל את יצר הרע של עריות?". "מה הקשר בין יצר הרע של עריות ועבודה זרה לפרשת כי תצא?" משיחתו של הרב ברוך רוזנבלום

"חיסול יצר הרע ולקיחתו בשבי" 


"כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹוקיךָ בְּיָדֶךָ"


החיד"א כותב רעיון מאוד יפה על הפסוק שפותח את הפרשה.

הוא מביא את דברי הגמרא (מסכת יומא סט) המספרת שאנשי כנסת הגדולה, התפללו לקב"ה, לבטל יצרא ד'עבודה זרה' (יצר הרע של עבודה זרה שהעולם היה שטוף בו).


במשך שלושה ימים הם צמו, התענו והתפללו, וביטלו יצרא ד'עבודה זרה'. מתארת הגמרא איך הוא נעלם: "נפק אתא כי גוריא דנורא מבית קדשי הקדשים" – יצא דמות של גור אריה, מבית קדש הקדשים.

אחרי שעלה בידם לבטל יצרא ד'עבודה זרה', ראו שזו שעת כושר ורצו לבטל יצרא ד'עריות'. מה עשו? תפסו את היצר שנקרא "יצרא ד'עריות" וכלאו אותו.


אמר להם היצרא ד'עריות' – לא כדאי לכם להחזיק אותי בשבי ואף לא לבטל אותי, כיוון שאם זה יקרה, לא יהיה המשך לעולם. (אם כל זה, שיצרא ד'עריות' הוא יצרא  ד'תקיפה' - תקיף ושולט, בלעדיו, אין המשך וקיום לעולם.


מספרת הגמרא שהחזיקו אותו אנשי כנסת הגדולה במשך שלושה ימים ולא נתנו לו לצאת. בחלוף שלושה ימים, חיפשו בכל ארץ ישראל ביצה שנולדה, ולא מצאו.

אז הבינו שיצרא ד'עריות' משפיע גם על בעלי החיים והתרנגולות הפסיקו להטיל ביצים.


התייעצו אנשי כנסת הגדולה בינם לבין עצמם  – מה עושים? העלו רעיון: אולי נבקש מהקב"ה לבטל חצי מיצרא ד'עריות'?


אולם רעיון זה נדחה על הסף שכן אין בקשה לחצאים. לבסוף החליטו אנשי כנסת הגדולה לסמא את היצר הזה ואכן כך עשו – הם עיוורו אותו.


הגמרא מוכיחה שזה עזר לבטל את יצרא ד'עריות' מקרובות המשפחה. ובאמת אם נתבונן נבחין שלמרות שלאדם יש משיכה חזקה לעריות, אין הוא נמשך לאימו או לאחיותיו ואפילו לא לבנותיו. 


כך הם הצליחו להכות את יצרא ד'עריות' עד כמה שניתן מבלי לפגוע בהמשך וקיום העולם.


מבאר החיד"א בדרך צחות:


זה מה שכתוב בפסוק  כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹוקיךָ בְּיָדֶךָ . יצרא ד'עבודה זרה', נתן הקב"ה לאנשי כנסת הגדולה בידיים, הם שולטים על זה, אין יותר יצרא ד'עבודה זרה'. זה וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ.



ולגבי יצרא ד'עריות' וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. שם הוא רק הוחזק בשבי כדי לבטלו, לא הצליחו לבטל אותו - הוא עדיין נמצא - אך בשבי...




לעוד רעיון>>>לחץ כאן

למאמר הבא