כי תצא- איך ניכנס הנחש הביתה?

רוך רוזנבלום המבאר "מהי העבודה בחודש אלול?" דווקא מפרשת השבוע. "מהו העוון היחידי שמי שעובר עליו ה' עוזב אותו?". "האם אדם שמתנהג בחוסר צניעות, הקב"ה עוזב אותו?". "למה אסור להרדם בראש השנה?". "מי שישן בראש השנה, ישן לו המזל" האומנם?!. כשלא שומרים על צניעות ניכנס הנחש הביתה...

לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ

 

אחת המצוות מתוך 74 המצוות שבפרשה, מצווה התורה כך (דברים כג, יד): 

"וְיָתֵד תִּהְיֶה לְךָ עַל אֲזֵנֶךָ וְהָיָה בְּשִׁבְתְּךָ חוּץ וְחָפַרְתָּה בָהּ וְשַׁבְתָּ וְכִסִּיתָ אֶת צֵאָתֶךָ: כִּי ה'  אֱלֹהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ.

 

אם  נשים לב לקטע הזה לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ  - ראשי תיבות אלול.

 

הסוד של חודש אלול, והעבודה של חודש אלול, נמצאת בפסוק הזה שבו הקב"ה מצווה את האדם לנהוג בצניעות. והטעם לזה: כי הקב"ה מתהלך בקרב מחניך.

 

כותב השפת אמת (שנת תר"מ): 

אם אתה רוצה לדעת את סוד חודש אלול  - לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ.

 

ספר החינוך מרחיב בזה (מצוה תקס"ו):

שנצטוינו כשיצאו חילותינו למלחמה, שנכין וניחד לחיל מקום ידוע (עי' תוספתא מגילה פ''ג הט''ו), שיהיה שם כל איש יוצא לעשות צרכיו, כדי שלא יעשו צרכיהם בכל מקום ובינות המלונות, כמו שיעשו האמות (סנהדרין קד ב), ועל זה נאמר (דברים כג יג) ויד תהיה לך מחוץ למחנה וגו', ולשון ספרי, אין יד אלא מקום, שנאמר (שמואל א טו, יב) והנה מציב לו יד.

 

משרשי המצווה. 

כעניין שכתוב בפרשה: "כי ה' אלוקיך מתהלך בקרב מחנך והיה מחנך קדוש", כלומר שנפשותן של ישראל דבקות בשכינה לעולם, וכל שכן במחנה שכלן נקיי הנפש, כי כל הירא מעברות שבידו כבר הלך לו ושב אל הבית, ונשארו הטובים אשר רוח אלקים שוכן בתוכם, וראוי להם לעמד בנקיות, כאשר ידוע ומפרסם, שהנקיות מדה מן המדות הטובות המביאה לידי רוח הקדש, וכדדן רבי פנחס בן יאיר בפרק קמא דעבודה זרה (כ, ב), וגם יש בזה שבח לאמה כי יבואו אליהם מלאכי גוי ויראו מחניהם קדוש ונקי מכל טנוף (עי' מו''נ ח''ג פמ''ח).

 

החפץ חיים מדגיש: 

אין לך לאו מתרי"ג מצוות, שבו כותב הקב"ה, שאם תעבור את העבירה הזאת, אני עוזב אותך.


הקב"ה לא אומר לרוצח - שהוא עוזב אותו, והוא גם לא אומר למחלל שבת - שהוא עוזב אותו. אבל לגביי צניעות, אומר לנו הקב"ה: וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ

– אני עוזב אותך, ברגע שאתה לא מתנהג בצניעות.

 

אדם שמתנהג בחוסר צניעות, הקב"ה עוזב אותו.

 


החפץ חיים בביאורו על פרשת השבוע:

אם אתה רואה, שהמצווה היחידה בתורה, בה כותב הקב"ה שהוא עוזב אותך, זו מצוות הצניעות, מזה תילמד חומרתה של עבירה. 

 

ועוד הוא כותב באיגרת: 

אין לך יום, שאין קללתו מרובה מחברו, וכשהוא מתבונן לאחריתו, בעניני תורה ומצוות, אין לו הצלחה, הגם שכל אחד מישראל מבקש מהקב"ה, שישמע לבקשותיו ויטיב לו כרצונו, אין שומע לו, הלא דבר הוא?! 


ואמרתי , שעיקר סיבת הדבר, שאנו מרחיקים בעצמנו, את הקב"ה מאיתנו. הוא  ציווה לנו: "וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדוֹשִׁים" , ואמרו חז"ל – המקדש את עצמו למטה, מקדשים אותו למעלה. המקדש עצמו מעט, מקדשים אותו הרבה. המקדש עצמו לעולם הזה, מקדשים אותו לעולם הבא, והכתוב אומר - כִּי ה'  אֱלֹוקיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ לְהַצִּילְךָ .

 

לְהַצִּילְךָ, זה לאו דווקא מאויב, או מקשיי פרנסה - קשיי חינוך, ומכל קושי שאתה  צריך, אבל יש לזה תנאי - לְפָנֶיךָ וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ.


הנה , ביאר לנו הכתוב ב
מפורש, שכאשר נהיה קדושים , הוא מתהלך ביננו , להצילנו מכל רע, אבל אם יראה בנו ערות דבר ?! וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ , וממילא, יחול עלינו כל הסיבות חס וחלילה.


בקטע האחרון, כותב החפץ חיים הערה – ואנו צועקים כבר בכל יום (זה קשור כבר לענייני הסליחות) אַל תַּשְׁלִיכֵנוּ מִלְּפָנֶיךָ וְרוּחַ קָדְשְׁךָ אַל תִּקַּח מִמֶּנּוּ. 


אומר הקב"ה: וכי אני רוצה להשליך אותך?! אתה זורק אותי מהבית שלך! אתה אומר לי לך מפה! אמרתי לך תנהג בצניעות!


 

כך כותב החפץ חיים בכאב, ומסיים את מכתבו: "ואדם, שידע לשמור על הצניעות בבית , יזכה בעבור זה, שיצאו ממנו בנים ישרים וקדושי עליון".

 


 מה זה קשור לחודש אלול ולעבודה עד ראש השנה?



שואל הר"ן (מסכת ראש השנה): 

"מדוע דנים את העולם בראש השנה?"

 

והוא משיב:

היות ואדם הראשון, חטא ביום הזה והקב"ה ישב ודן אותו, מאז נקבע לתמיד שראש השנה יהיה יום דין לכל העולם. 

 

הרב ברוך רוזנבלום שואל:

"למה אסור לישון בראש השנה?"

 

כולם יודעים להגיד – "מי שישן בראש השנה, ישן לו המזל".

(האנשים העייפים, יודעים להגיד לך גם, שהאר"י היה ישן אחרי חצות. הלוואי שכשאנחנו ערים, נעשה מה שהאר"י היה עושה בשינה...)


מביא הירושלמי: "מי שישן בראש השנה, ישן לו המזל. ומי ששמח בראש השנה, ישמח לו כל השנה".

 

מדוע כתוב רק על מי שישן , שתישן לו השנה?! מה עם מי שלא מתפלל? שומע תקיעת שופר?!...

 

התשובה היא פשוטה: כל מה שאנחנו עושים בראש השנה, זה לחזור ולתקן את מה שהיה בששת ימי בראשית, ביום השישי....

 

כתוב בחז"ל (מדרש רבה):

לאחר שהאדם הראשון נברא, ולאחר שהאישה נבראה, אדם הראשון התעייף, הוא הלך לישון. ניצל הנחש את ההזדמנות שהאדם ישן, והאישה ערנית... בא אליה ופיתה אותה לחטוא, היא אכלה מעץ הדעת. כשהאדם התעורר, היא הייתה כבר אחרי האכילה מעץ הדעת, והיא מפתה אותו לאכל מהעץ!

 

ממה הכל התחיל? מכך שהאדם הלך לישון!

אומר הירושלמי – אל תחזור על הטעות!  אדם הראשון ישן  בראש השנה, אתה אל תישן! כי כל המזל של אדם הראשון נירדם, כתוצאה מזה שהוא ישן. 

 

מה קרה שהוא הלך לישון?

מגיע הנחש לחוה והיא חוטאת בצניעות.

 

נשאלת השאלה: 

אחרי שהיא נתנה לבעלה לאכול, פתאום שואל אותו הקב"ה אַיֶּכָּה?

למה אדם הראשון מתחבא? כי נודע לו שהוא ערום! מה התחדש לו עכשיו?!

 

אם אנו רואים שהקב"ה, לוקח מיד בגדים ומלביש אותם וַיַּעַשׂ ה' אֱלֹוקים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם... מתי ? באותו יום, בראש השנה!

 

יוצא, שאם הקב"ה הלביש אותם, זה בגלל ששורש החטא היה שהם לא שמרו על צניעות כדבעי.

 

כי אם הם היו שומרים על צניעות כדבעי - הנחש לא היה ניכנס הביתה!

 

"איך ניכנס הנחש הביתה?" כשלא שומרים על צניעות...

 

בפרשת כי תצא, אומר לנו הקב"ה – אתה רוצה להתכונן לראש השנה לדעת איך תתגבר על יצר הרע?

 

עליך לעשות חומה, לחומות הצניעות!... שמור על הצניעות ואני איתך!...




דרשה לפרשת השבוע כי תצא>>>לחץ כאן לקריאה

למאמר הבא