כי תבוא- הביכורים והתפילות

נו מתפללים היום למצוות ביכורים?. במה התייחדה מצוות ביכורים שיוצאת בת-קול ואומרת: תִּזְכֶּה לַשָּׁנָה הַבָּאָה. בָּרוּךְ אֱלֹהֵינוּ שֶׁבְּרָאָנוּ לִכְבוֹדוֹ - מטרת האדם בעולם להודות להקב"ה. מה המיוחד במצוות הביכורים, שהורידה כזה שפע לעולם?

בָּרוּךְ אֱלֹוקינוּ שֶׁבְּרָאָנוּ לִכְבוֹדוֹ

 

המדרש מביא:

אדם שהביא ביכורים, שמע בת-קול שאמרה - תִּזְכֶּה לַשָּׁנָה הַבָּאָה וְתָבִיא כְּהַיּוֹם הַזֶּה , חז"ל משווים זאת - כְּאָדָם שֶׁהוּא נוֹתֵן פְּרִי חָדָשׁ לַחֲבֵרוֹ , וְאוֹמֵר לוֹ: יְהִי רָצוֹן שֶׁתִּשְׁנֶּה וְתִיתֵּן לִי לַשָּׁנָה הָאַחֶרֶת.

 

מעניין לראות, שבשום מצווה בתורה לא מצאנו שהעושה אותה יוצאת בת-קול ואומרת: תִּזְכֶּה לַשָּׁנָה הַבָּאָה. גם לא בתרומות ומעשרות.

 

במדרש תנחומא (פרשת כי תבוא) חז"ל מאירים לנו את הסיבה: אֶלָּא צָפָה מֹשֶׁה בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ וְרָאָה שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ עָתִיד לֵחָרֵב וְהַבִּכּוּרִים עֲתִידִין לִפָּסֵק, עָמַד וְהִתְקִין לְיִשְׂרָאֵל שֶׁיִּהְיוּ מִתְפַּלְּלִין שְׁלֹשָׁה פְּעָמִים בְּכָל יוֹם, לְפִי שֶׁחָבִיב תְּפִלָּה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִכָּל מַעֲשִׂים טוֹבִים וּמִכֹּל הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁכָּךְ כְּתִיב: תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ מַשְׂאַת כַּפַּי מִנְחַת עָרֶב (תהלים קמא, ב).

 

נשאלת השאלה:

והלא אם ייחרב בית המקדש, אז אין לא עֹלה, לא שלמים ולא חטאת - שום דבר לא יהיה, מדוע אם כן, משה רבינו נתפס דווקא לעניין החוסר של ביכורים?!

 

החתם-סופר לומד מכאן יסוד:

דע לך, שכדי להשלים את השפע שירד לעולם, כתוצאה ממצוות הביכורים, היה משה רבינו צריך לתקן תקנה שכל עם ישראל יתפלל שלוש תפילות ביום - וכשעם ישראל מתפלל שלוש תפילות ביום - זה כנגד מצוות הביכורים.

זאת אומרת, מצות הביכורים, נתנה לעם ישראל כזה שפע, שכדי להשלים את השפע שירד מהביכורים, היה משה רבינו צריך להתקין שכל יהודי בעולם, יתפלל שלוש תפילות ביום. זה יהיה שווה ערך, למשקל שיש למצוות הביכורים.

 

ושוב נשאל:

מה המיוחד במצוות הביכורים, שהורידה כזה שפע לעולם?

 

כותב הרמב"ן בסוף פרשת בֹא: 

שאין לנו טעם אחר ביצירה הראשונה, ואין אל עליון חפץ בתחתונים מלבד שידע האדם ויודה לאלוקיו שבראו. וכוונת רוממות הקול בתפילות וכוונת בתי הכנסיות וזכות תפלת הרבים, זהו שיהיה לבני אדם מקום יתקבצו ויודו לאל שבראם והמציאם ויפרסמו זה ויאמרו לפניו: "בריותיך אנחנו!" וזו כוונתם במה שאמרו ז''ל (ירושלמי תענית פ''ב ה''א): "ויקראו אל אלוקים בחזקה" (יונה ג ח), מכאן אתה למד שתפילה צריכה קול, חציפא נצח לבישה (עי' ערוך ערך חצף).

 

פירוש דברי הרמב"ן:

אנחנו אומרים: בָּרוּךְ אֱלֹהֵינוּ שֶׁבְּרָאָנוּ לִכְבוֹדוֹ, כל מה שהקב"ה ברא אותנו, זה כדי שהאדם יכיר טובה לקב"ה, שברא אותו -יכיר טובה, על כל מה שהוא קיבל. זה מטרת  האדם.

 

אם זה מטרת בריאת האדם, אנחנו יכולים להבין עכשיו, מהי המעלה הגדולה, של מצות ביכורים.

 

מצוות הביכורים כל עצמתה זה הכרת הטוב אפילו על רימון אחד או תאנה אחת שעמל עליו שנה שלימה.

 

כל עמלו - יום יום במשך שנה שלימה מתרכז בהבאה של טנא הביכורים קטן אחד לכהן.

 

עמל של גידול הפרי הוא יום יומי לצורך הפרי עצמו... והנה מצווה היהודי להביא את הראשון מחמד עינו להקב"ה. 

 

כדי להשלים שנה שלימה של עשייה והודאה אחת נדרשות שלוש תפילות ביום להשלמה...

 

 

 

לסיפור לפרשת כי תבוא>>>לחץ כאן

למאמר הבא