כי תשא- לנצל את השבת

- ו"שבת" שמה"... "כיצד צריך לנצל את השבת היקרה"? "סיפור לשבת כי תשא" הממחיש זאת היטב... לא נבזבז את השבת בשביל פרנסה או על חמין טוב ופיצוחים... יש לנצל אותה לדברים שאין להם שיעור כמו גמילות חסדים ותלמוד תורה...

לנצל את השבת


"אך את שבתותי תשמורו"


אומר הקב"ה אל משה" לך אמור להם: "מתנה טובה יש לי בבית גנזי - ו"שבת" שמה ומבקש אני ליתנה להם..." 



נשאלת השאלה:


מדוע הקב"ה משתמש במונח: "מתנה טובה יש לי בבית גנזי"? אם ה' רוצה שישמרו שבת שיאמר בפירוש: "תשמרו שבת" וזהו?!

 



התירוץ יובן על פי סיפור:


עני מרוד בא לרב והתחנן: "רבי פרנסני". לרב בעצמו לא היה מה לאכול, והנה ראה על השולחן שרשרת פנינים מבלי לחשוב פעמיים נתן אותה לעני. 


אשתו של הרב יצאה לסלון והבחינה שהשרשרת איננה. 


היא שאלה את הרב: "מה עשית?! זו שרשרת יקרה יש בה יהלום ששווה הון עתק!!!"...


הרב מיד פתח בריצה אחרי האיש, העני ראה שהרב רודף אחריו מהפחד שהרב מתחרט פתח אף הוא בריצה... 


עוברים ושבים ראו שהרב רץ אחרי האיש מיד הבינו כי הוא גנב ותוך דקות תפסוהו והביאוהו אל הרב. 


העני החל בוכה: "מה עשיתי?! הרי הרב נתן לי את השרשרת ומדוע כעת הרב מתחרט?!"...


הרב מתנשף כולו אמר לרעב המסכן: "ראה אינני מתחרט כלל וכלל. אני יודע שהנך רעב מאד ומן הסתם תלך לחנות לקנות פלאפל. 


רק רציתי לומר לך שבשרשרת שנתתי לך יש יהלום יקר, ראה שלא תמכור אותה בשביל מנה פלאפל"...

 

כן הוא נמשל: 


הקב"ה אומר: "מתנה טובה יש לי בבית גנזי - ו"שבת" שמה ומבקש אני ליתנה להם..." לך אמור להם שלא ימכרו את השבת בשביל פרוטות...


אם היו אומרים לנו שיתנו לנו את הכספת של איזה אברך כולל - לא נתלהב במיוחד כיוון שאין לו הרבה... 


אבל אם יאמרו שיתנו לנו את תכולת הכספת של "רוטשילד" בוודאי שנשמח שהרי יש שמה כמה מליונים טובים הכולים לכלכל חצי עיר... 


ואם השבת נמצאת בכספת של הקב"ה כמה הוא שוויה?!...


הבה לא נבזבז את השבת בשביל פרנסה או על חמין טוב ופיצוחים... 


יש לנצל אותה לדברים שאין להם שיעור כמו גמילות חסדים ותלמוד תורה...



למאמר הבא