כי תשא- משה רבנו ונח

נח המכונה בחז"ל - רעיא שטייא (=הרועה הטיפש)לבין משה רבנו המכונה רעייא מהימנא = הרועה הנאמן?! וביאורו של ה'משך חכמה': נח דאג רק לעצמו לכן התדרדר מ"איש צדיק" ל"איש אדמה"... משה דאג לככל ישראל לכן התעלה מ"איש מצרי" לאיש האלוקים"...

משה רבנו ונח 


האר"י הקדוש מבאר שיש הבדל גדול בין נח לבין משה רבנו:

נח היה "איש צדיק" בתחילתו ו"איש אדמה" בסופו ירידת מדרגה. 


ואילו משה רבנו היה "איש מצרי" בתחילה ו"איש האלוקים" בסופו. התעלה מעלה מעלה...


עוד עומד האר"י על ההופכיות שבין שני המנהיגים:

 

נח - הקב"ה אומר לו אני הולך להפוך את העולם ואותך אני מציל. נח שותק וניצל בזמן שכל העולם חרב. 



יש מדרש בזוהר (זוהר חדש, נח, לט עמוד א')

תנו רבנן, מה השיב הקב״ה לנח כשיצא מן התיבה וראה את העולם חרב ואמר לו: ריבונו של עולם, נקראת רחום, היה לך לרחם על בריותיך". 


השיבו הקב״ה: "רעיא שטיא (רועה שוטה=טיפש) עכשיו אתה אומר לי את זה?! 


היכן היית כשאמרתי לך (בראשית ו',יז'): "ואני הנני מביא את המבול..."?! 


הוא הציל את עצמו והעדיף שעולם שלם ייחרב ובלבד שמעתה יקראו כולם: "בני נח"

 


משה רבנו - ההפך הגמור בדיוק ה' אומר לו אני מוחק את כולם ומתחיל הכל ממך... 


משה עומד בפרץ ואומר "ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת..." זהו רעיא מהימנא = הרועה הנאמן...

 


האר"י מגלה לנו שלמעשה כל העמידה בפרץ של משה היא מכיוון: שמשה רבנו הוא גילגולו של נח. 


משה הגיע לתקן את החטא או הוויתור של נח - הוא ידע שנח לא יבוא על תיקונו אם הוא יוותר שוב ויתחיל הכל ממנו.


זו גם הסיבה שחיכה נח 120 שנה כנגד חייו של משה...


זו גם הסיבה שהשתמש משה במונח: "מחני" שזה אותיות מי-נח. וכנגד "וימח כל היקום...".


ונח מצא חן בעיני ה' - כל מה שמצא נח בעיני ה' זה בזכות משה שיצא ממנו...

 



ה'משך חכמה' מביא תובנה נוספת:


נח דאג רק לעצמו לכן התדרדר מ"איש צדיק" ל"איש אדמה"...


משה דאג לככל ישראל לכן התעלה מ"איש מצרי" לאיש האלוקים"...




למאמר הבא