ויקרא- "למה נבחרו הבהמות לקורבן?"

בנות דווקא מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן? שלשה טעמים נפלאים שמביא המדרש ומסקנתו הנפלאה של ה"בן איש חי" בביאור הפסוק: "לב נשבר ונדכה אלוקים לא תבזה" והקשר לבניין בית המקדש לעתיד לבוא...
"למה נבחרו הבהמות לקורבן?"

"אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לה' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם"

במדרש רבה (ויקרא רבה פרשה כז') מובאים שלשה טעמים לשאלה: 

"מפני מה נבחרו הבהמות לקרבנות" ולא החיות?

1. הבהמות נמצאות במקום יישוב והקב"ה לא הטריח את האדם לתור אחר חיות ביערות ובמדבריות.

2. הבהמה תמיד נרדפת ואילו החיה תמיד רודפת. ונאמר בקהלת (ג',ט'): "והאלוקים יבקש את נרדף". 

3. לחיה יש מידה רעה של עזות וגסות הרוח, מה שאינו מצוי אצל הבהמה.


אמר רבנו יוסף חיים  - ה"בן איש חי": 
הטעם השלישי הוא הטעם העיקרי: לחיה יש מידה רעה של עזות וגסות הרוח, מה שאינו מצוי אצל הבהמה.
 
והראיה לכך: 
שהרי לעתיד לבוא נאמר (ישעיה יא',ו'): "וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ, וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ, וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו..." 

הרי שיהיו מצויים במקום אחד ולא ירדפו האחד אחרי השני לטרף, אולם עדיין ייקחו לקורבנות מן הבהמות. על כורחך שהטעם השלישי הוא העיקר וקיים ועומד לעתיד לבוא...

 ועל פי זה ניתן כעת להבין את האמור בתהילים פרק נא': 

"זִבְחֵי אֱלֹוקים רוּחַ נִשְׁבָּרָה לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹקים לֹא תִבְזֶה. הֵיטִיבָה בִרְצוֹנְךָ אֶת צִיּוֹן תִּבְנֶה חוֹמוֹת יְרוּשָׁלָ?ִים. אָז תַּחְפֹּץ זִבְחֵי צֶדֶק עוֹלָה וְכָלִיל אָז יַעֲלוּ עַל מִזְבַּחֲךָ פָרִים".

"זִבְחֵי אֱלֹוקים רוּחַ נִשְׁבָּרָה" - זבחים וקורבנות נלקחים מן הבהמות מהטעם ש"לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹוקים לֹא תִבְזֶה". 

ומתי יתברר טעם הדבר בעת ש"תִּבְנֶה חוֹמוֹת יְרוּשָׁלָים" - לעתיד לבא שתתקיים נבואת הנביא: "וגר זאב עם כבש" וגם "אָז תַּחְפֹּץ זִבְחֵי צֶדֶק עוֹלָה וְכָלִיל אָז יַעֲלוּ עַל מִזְבַּחֲךָ פָרִים"...



למאמר הבא