ויקרא- זכותם של הילדים בהשראת השכינה

עירא?. "מדוע תינוקות מתחילים ללמוד דווקא מחומש ויקרא?". הראיות לכך שכל הנושא של השראת השכינה במשכן, מגיע דרך תינוקות של בית רבן.

זכותם של הילדים בהשראת השכינה


"וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה"... מופיע עם האות אל"ף זעירא.

בתורה הקדושה, ישנם כמה וכמה אותיות, שנקראות "אותיות רבה"... וכמה אותיות שנקראות "אותיות זעירא". כאשר לכל אות זעירא בתנ"ך יש כנגדה אות רבה. 

למשל:

החומש שלנו מתחיל ב - וַיִּקְרָא , באל"ף זעירא ... מולו , מופיע הפסוק הראשון בדברי הימים , שם יש לנו אל"ף רבתי - אָדָם שֵׁת אֱנוֹשׁ...


אומרים חז"ל במדרש תנחומא ויקרא, אות יד: 

אָמַר רַבִּי אַסְיָא, לָמָּה הֵם מַתְחִילִים הַתִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן לִלְמֹד בְּסֵפֶר וַיִּקְרָא. אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁכָּל הַקָּרְבָּנוֹת כְּתוּבִים בּוֹ, וּמִפְּנֵי שֶׁהֵם טְהוֹרִים עַד עַכְשָׁו וְאֵינָם יוֹדְעִים מַהוּ טַעַם חֵטְא וְעָוֹן, לְפִיכָךְ אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁיְּהוּ מַתְחִילִין תְּחִלָּה בְּסֵדֶר הַקָּרְבָּנוֹת, יָבֹאוּ טְהוֹרִים וְיִתְעַסְּקוּ בַּמַּעֲשֵׂה טְהוֹרִים, לְפִיכָךְ אֲנִי מַעֲלֶה עֲלֵיהֶם כְּאִלּוּ הֵם עוֹמְדִים וּמַקְרִיבִים לְפָנַי הַקָּרְבָּנוֹת.


 ובילקוט מסיק למה מתחילין התינוקות ללמוד מן פרשת קרבנות, מה הקרבנות טהורים אף התינוקות כן, וזה מבואר על דרך שמסיק בילקוט (פרשת פנחס כח. ג) כבשים בני שנה שמכבסים עונות האדם ועושין אותו כתינוק בן שנה בעבור זה האל"ף קטנה רמז שהקטנים יתחילו כאן ולימוד זה הוא בראש כאל"ף ראש לאותיות. דבר אחר: אלף לשון לימוד כמו "ואאלפך חכמה" (איוב לג.לג) רמז שאין הלימוד מתקיים כי אם במי שמקטין את עצמו. וכן רמז שמשה זכה לקריאה זו לפי שהקטין את עצמו וברח מן השררה ואמר: "לא איש דברים אנכי" (שמות ד.י) כדמסיק בילקוט (תכז.).


בספר באר יוסף מובא ביאור נפלא:

דע לך, שכל הנושא של השראת השכינה במשכן, מגיע דרך תינוקות של בית רבן.


הראיות לכך:

1. ישנו מדרש שמופיע באיכה רבה א, לג:

אָמַר רַבִּי יְהוּדָה בֹּא וּרְאֵה כַּמָּה חֲבִיבִין תִּינוֹקוֹת לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, גָּלְתָה סַנְהֶדְרִין וְלֹא גָּלְתָה שְׁכִינָה עִמָּהֶם, גָּלוּ מִשְׁמָרוֹת וְלֹא גָּלְתָה שְׁכִינָה עִמָּהֶם, וְכֵיוָן שֶׁגָּלוּ תִּינוֹקוֹת גָּלְתָה שְׁכִינָה עִמָּהֶם, הֲדָא הוּא דִכְתִיב: עוֹלָלֶיהָ הָלְכוּ שְׁבִי לִפְנֵי צָר. מִיָּד וַיֵּצֵא מִבַּת צִיּוֹן כָּל הֲדָרָהּ. הָיוּ שָׂרֶיהָ כְּאַיָּלִים.


השכינה עזבה את ירושלים (לא כשהסנהדרין עזבו... אלא רק) כשתינוקות של בית רבן עזבו, כיון שכל השראת השכינה, זה בגלל התינוקות, וברגע שהתינוקות עזבו, אז גם אין השראת שכינה.

 

2. קראנו פסוק  בסוף חומש שמות (פרק כה, כב): 

"וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל-אֲרֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵֽל..."


הקב"ה ייוועד עם משה מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים...


שאלה:

מה היו שתי הדמויות של הכרובים?


תשובת הגמרא במסכת סוכה ה, ב:

ומאי כרוב א''ר אבהו כרביא, שכן בבבל קורין לינוקא רביא.


למה הקב"ה עשה דמויות של תינוקות, על ארון העדות? 

כי הקב"ה רמז למשה רבינו – אני אדבר איתך מבין שני הכרובים... מבין שתי הדמויות של תינוקות של בית רבן...


ולמה אמר הקב"ה, למשה רבינו לעשות  דמויות של כרובים, כצורת תינוק?


אומר המדרש תנחומא, ויגש, אות ב:

בְּשָׁעָה שֶׁבִּקֵּשׁ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִתֵּן אֶת הַתּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל, אָמַר לָהֶם: תְּקַבְּלוּ תוֹרָתִי. אָמְרוּ לוֹ: הֵן. אָמַר לָהֶם תְּנוּ לִי עָרֵב שֶׁתְּקַיְּמוּ אוֹתָהּ. 

אָמְרוּ לוֹ: אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב יִהְיוּ עֲרֵבִים. אָמַר לָהֶן. אֲבוֹתֵיכֶם הֵן בְּעַצְמָם צְרִיכִים עֲרֵבִים. 

אַבְרָהָם אָמַר, בַּמָּה אֵדַע (בראשית טו, ח). 

יִצְחָק אָהַב אֶת שׂוֹנְאִי, דִּכְתִיב: וְאֶת עֵשָׂו שָׂנֵאתִי (מלאכי א, ג). 

יַעֲקֹב אָמַר, נִסְתְּרָה דַרְכִּי (ישעיה מ, כח). 

אָמְרוּ לוֹ: בָּנֵינוּ יִהְיוּ עֲרֵבִים שֶׁלָּנוּ. מִיָּד קִבְּלָן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְנָתַן אֶת הַתּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: מִפִּי עוֹלְלִים וְיוֹנְקִים יִסַּדְתָּ עֹז (תהלים ח, ג). 

לְפִיכָךְ כְּשֶׁיִּשְׂרָאֵל מְבַטְּלִין אֶת הַתּוֹרָה, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא פּוֹרֵעַ מִן הָעֲרֵבִין, שֶׁנֶּאֱמַר: וַתִּשְׁכַּח תּוֹרַת אֱלֹהֶיךָ אֶשְׁכַּח בָּנֶיךָ גַּם אָנִי (הושע ד, ו).


יוצא על פי המדרש, שהקב"ה נתן תורה לעם ישראל, זה בזכות הערבות של תינוקות של בית רבן.


אם ככה, במקום שמניחים את הלוחות, בו במקום יש צורות של כרוב ודמות תינוקות.

כי התינוקות, הם הערבות לקבלת הלוחות שניתנו מסיני.

אומר הקב"ה - וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים – מבין שתי דמויות התינוקות, שלקחו ערבות על התורה.


זה היסוד שמגלים לנו רבותינו: שורה שכינה במשכן - בגלל לוחות העדות. ניתנו לוחות העדות בגלל תינוקות של בית רבן.

לכן מופיעה אל"ף זעירא , אומר הכלי יקר, ללמד אותנו את זכותם של הילדים, בהשראת השכינה  בעם ישראל.



למאמר הבא