פרשת ויקרא ופרשת החודש

ויקרא לפרשת החודש. הקשר בין שבת ראש חודש ניסן לבין הפסוק הפותח את הפרשה: וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה. מתי חל "יום ההולדת לבריאה"?

פרשת ויקרא ופרשת החודש


פרשת השבוע שנקרא בע"ה בשבת זו, פרשת ויקרא. פותחים בחומש השלישי שנקרא גם בלשון חז"ל: "תורת כוהנים".


פותחת הפרשה: "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר"...


השבת גם ראש חודש ניסן , ונקרא בשבת זו, את הפרשה הרביעית, מתוך ארבעת הפרשיות שקוראים בחודש אדר – פרשת החודש


נעמוד על החיבור בין פרשת ויקרא לפרשת החודש:

התורה מצווה (שמות יב, ב): "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים".


אומרים חז"ל במדרש תנחומא ויקרא, אות א: 

כִּי עָצוּם עֹשֵׂה דְּבָרוֹ (יואל ב, יא), זֶה צַדִּיק שֶׁעוֹשֶׂה רְצוֹן יוֹצְרוֹ. וְאֵיזֶהוּ, זֶה מֹשֶׁה שֶׁאָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עֲשֵׂה לִי מִשְׁכָּן, וְעָמַד וְנִזְדָּרֵז וְעָשָׂה מִשְׁכָּן. וְהָיָה עוֹמֵד מִבַּחוּץ, שֶׁהָיָה מִתְיָרֵא לָבֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד, שֶׁנֶּאֱמַר: וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד (שמות מ, לה). אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אֵינוֹ דִּין שֶׁמּשֶׁה שֶׁעָשָׂה אֶת הַמִּשְׁכָּן יְהֵא עוֹמֵד מִבַּחוּץ וַאֲנִי מִבִּפְנִים, אֶלָּא הֲרֵינִי קוֹרֵא אוֹתוֹ שֶׁיִּכָּנֵס. לְפִיכָךְ כְּתִיב: וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה.


אם ככה יוצא, שחנוכת המשכן הייתה, ביום א' לחודש ניסן.

הרי מיום א' לחודש ניסן, החלו הנשיאים להביא את הקרבנות שלהם, ואת הקרבן הראשון הביא נַחְשׁוֹן בֶּן עַמִּינָדָב למטה יהודה... וככה במהלך י"ב ימים של חודש ניסן, הביאו את קרבנות הנשיאים.


אם הקב"ה, ברגע שירד למטה, קרא אל משה... פירוש הדבר, שמשה רבינו נקרא לבוא אל המשכן, ביום א' לחודש ניסן.


הרי שהשבת הבאה עלינו לטובה, שבת ראש חודש ניסן, זאת השבת שנאמר בה: "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר"... 


וחז"ל אומרים, שבזה הושלם מעשה בראשית... ועוד אומרים חז"ל, שעשר עטרות נטל באותו יום...

וכל הסיבה היא, שאותו יום הושלם מעשה בראשית, ולכן כתוב (במדבר ז, יב): "וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן אֶת קָרְבָּנוֹ נַחְשׁוֹן בֶּן עַמִּינָדָב לְמַטֵּה יְהוּדָה"...


למה כתוב וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן?

 

אומרים חז"ל  במדרש בראשית רבה, פרשה ג, אות ט:

אָמַר רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר אַמֵּי, מִתְּחִלַּת בְּרִיָּתוֹ שֶׁל עוֹלָם נִתְאַוֶּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לַעֲשׂוֹת שֻׁתָּפוּת בַּתַּחְתּוֹנִים, מַה נַּפְשָׁךְ, אִם לְעִנְיַן הַחֶשְׁבּוֹן, לֹא הָיָה צָרִיךְ לְמֵימַר אֶלָּא אֶחָד, שְׁנַיִם, שְׁלֹשָׁה, אוֹ רִאשׁוֹן, שֵׁנִי, וּשְׁלִישִׁי. שֶׁמָּא אֶחָד, שֵׁנִי, שְׁלִישִׁי, אֶתְמְהָא. אֵימָתַי פָּרַע לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לְהַלָּן בַּהֲקָמַת הַמִּשְׁכָּן, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר ז, יב): וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן אֶת קָרְבָּנוֹ, רִאשׁוֹן לִבְרִיָּתוֹ שֶׁל עוֹלָם, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּאִלּוּ בְּאוֹתוֹ יוֹם בָּרָאתִי אֶת עוֹלָמִי.


עד שלא הקריבו את הקרבן הראשון, לא הושלמה מלאכת הבריאה. וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן זו ההשלמה, למלאכת הבריאה.


אם אלו הם פני הדברים הרי שהשבת הושלמה מלאכת הבריאה כמה חשיבות יש לשבת הזו - "יום הולדת לבריאה"

למאמר הבא