צו- קרבן תודה והמצות בפסח

המצות בליל הסדר?" ביאור שאלת הבן: מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת? שבכל הלילות אָנוּ אוֹכְלִין חָמֵץ וּמַצָּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה - כּוּלוֹ מַצָּה! מה שונה בלילה הזה מיתר הלילות... על מה לא מודים בליל הסדר ומדוע?...

קרבן תודה והמצות בפסח 



האברבנאל מסביר את שאלת הילד בליל הסדר "מה נשתנה":

מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת?

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין חָמֵץ וּמַצָּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה - כּוּלוֹ מַצָּה.


שואל האברבנאל: 

איך יכול להיות, שאתה אומר, שבכל הלילות אנחנו  אוֹכְלִין חָמֵץ וּמַצָּה? תראה לילה אחד, שאתה אוכל בו חמץ ומצה?!.


האברבנאל עונה תשובה, (שמופיעה גם הרא"ש ובמרדכי): 

בליל הסדר יש לנו על השולחן שלוש מצות... מהם שלושת המצות האלה?

יש המון תשובות: 

שהם כנגד אברהם-יצחק-יעקב... כנגד כהן-לוי-ישראל ... 

אבל עפ"י מה שכותב הטור, בשם אביו הרא"ש – שלושת המצות, מכוונות כנגד שלושת המצות שישנם בקרבן תודה.


היות ובקרבן תודה, ישנם שלושה סוגים של מצות , ואם ככה, אז בליל הסדר אנחנו מביאים את קרבן פסח, שהוא מעין קרבן תודה, ולזה מצרפים שלושה סוגים של מצות , שמבטאים את העניין של קרבן תודה.


מבאר האברבנאל - שואל הילד – אבא, שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אדם מביא קרבן תודה, על זה שהוא יצא מבית האסורים, על זה שהוא היה חולה... מה הוא מביא? גם חמץ וגם מצה אָנוּ אוֹכְלִין חָמֵץ וּמַצָּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה - כּוּלוֹ מַצָּה – חסר לך בקרבן תודה, את החלק של לחמי החמץ ... איפה זה נמצא?


אז כמובן שאומרים לו, שהלילה הזה, אי אפשר להביא את לחמי החמץ... ולא רק זה, אלא אנחנו נוהגים שלא אומרים 'מזמור לתודה' בערב פסח, כי עד פסח, אתה לא יכול להגיע לזמן אכילתו...


אם ככה יוצא, שבלילה הזה אתה גם לא יכול להביא חמץ על השולחן כיון שהלילה הזה, הוא ליל פסח...


אם ככה, שואל הילד - מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת?

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת שמביאים קרבן תודה, מביאים חָמֵץ וּמַצָּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה - כּוּלוֹ מַצָּה.


מבאר הרב ברוך רוזנבלום עפ"י דברי האזנים לתורה:

האזנים לתורה עורך השוואה בין הארבעה שצריכים להודות (חולה שנתרפא, יורדי הים, יוצא מבית האסורים ועוברי מדבריות) לשלושת סוגי המצות שבאים בקורבן תודה שהם כנגד עוברי ימים, הולכי מדבריות וחבוש שיצא מבית האסורים... והלחם הוא כנגד החולה.


מביא הרב רוזנבלום ביאור נוסף:

על מה אנחנו מודים בליל הסדר?

היינו עוברי ימים – עברנו את ים סוף... 

היינו עוברי מדבריות – עברנו את מדבר סיני... 

והיינו כחבוש שיצא מבית האסורים – כולנו היינו אסורים במצרים... שיחררו אותנו מהכלא שנקרא "מצרים".

אבל חולים, לא כל עם ישראל היו. שבט לוי כלל לא עבר את השיעבוד.

 גם אלו שנפגעו בלבנים, אומרים חז"ל, שבמעמד הר סיני נרפאו...


אם כך, יש דבר אחד שכולם צריכים להודות...  מהו הדבר?

שיצאו מבית האסורים, כולם צריכים להודות... 

עוברי ימים, שעברנו את ים סוף, כולם צריכים להודות.

ועל שעברנו את המדבר, גם כן, כולם צריכים להודות ...  


עניין החולי, הוא עניין לאנשים שהיו חולים, לכן בלילה הזה, שמים רק שלוש מצות על השולחן בתור קרבן תודה כדי להודות על דבר, שכל עם ישראל צריכים להודות עליו:

עוברי ימים, הולכי מדבריות וחבוש שיצא מבית האסורים...


בענין החולי, נרפאו רק במעמד הר סיני... זה היה הזמן, כמו שחז"ל דורשים - וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת – כולם 'ראו' את הקולות , מכאן שכל העיוורים נרפאו וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק – מכאן שכולם עמדו...

וחז"ל דורשים, שכל אחד ואחד מעם ישראל, שהיה חולה, נרפא במעמד הר סיני... זה כבר דבר, שלא שייך לכלל ישראל, אלא שייך רק לחלק, שנפצע ונפגע...

למאמר הבא