צו- קרבן תודה וברכת ה'

מים שמברכים את הקב"ה בהגדה של פסח: בָּרוּךְ הַמָּקוֹם, בָּרוּךְ הוּא. בָּרוּךְ שֶׁנָּתַן תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, בָּרוּךְ הוּא? ומה הקשר בין רפואה למתן תורה? ביאור נפלא הקושר את החייבים בקרבן תודה ליציאת ע םישראל ממצרים...

קרבן תודה וארבעת הבנים


באחת האגדות, של המגיד צדק, הוא מביא:

לכן לפני הקטע בהגדה של: "כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָּנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה",  מופיעה המילה "בָּרוּךְ", ארבע פעמים:

בָּרוּךְ הַמָּקוֹם, בָּרוּךְ הוּא. בָּרוּךְ שֶׁנָּתַן תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, בָּרוּךְ הוּא. 


ומיד אח"כ מונים את ארבעת הבנים:

"כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָּנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה. אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָׁע, וְאֶחָד תָּם, וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל".


והוא שואל:

למה מופיע המילה  בָּרוּךְ ארבע פעמים?


ומשיב הוא במתק שפתיו:

כנגד "ארבעה צריכים להודות". כל אחד מכוון כנגד אחד הבנים:

ה"ברוך" הראשון, מכוון כנגד חבוש שיצא ממאסר - יציאת מצרים. 

ה"ברוך" השני, מכוון כנגד הולכי מדבריות - שהלכו במדבר. 

ה"ברוך" השלישי, מכוון כנגד חולה שנתרפא - מתן תורה.

ה"ברוך" הרביעי, מכוון כנגד  יורדי הים - קריעת ים סוף


מה הקשר בין רפואה למתן תורה?

החולים נתרפאו במעמד הר סיני... לכן אתה אומר בהגדה של פסח:

בָּרוּךְ שֶׁנָּתַן תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל כנגד חולה שנתרפא... במעמד הר סיני, שניתנה תורה לישראל!

(מתוך "שיחה של הרב רוזנבלום לפרשת צו")

למאמר הבא