שמיני- חסד שאסור לאכול

דה? רעיון נפלא של האדמו"ר מגור על הסיבה לאיסור אכילה של החסידה למרות ששמה מורה על "חסד" מדוע גמילות חסד כמו זו של החסידה היא מידה של גנאי? מתאים כ- "דבר תורה לפרשת שמיני".
חסד שאסור לאכול 

"וְאֵת הַחֲסִידָה הָאֲנָפָה לְמִינָהּ וְאֶת הַדּוּכִיפַת וְאֶת הָעֲטַלֵּף"

בין איסורי המאכל של החיות, העופות והדגים בפרשת השבוע מציינת התורה גם את החסידה:
"וְאֵת הַחֲסִידָה הָאֲנָפָה לְמִינָהּ וְאֶת הַדּוּכִיפַת וְאֶת הָעֲטַלֵּף" (ויקרא יא',יט')

ונשאלת השאלה: 
מדוע נאסר עלינו לאכול את החסידה?


הרמב"ן מבאר: 
כי הסיבה העיקרית של איסור האכילה הוא דווקא מן הטורפים. מהחיות שיש בהן את הדחף לטרוף את הבעל חיים האחר, מצווה התורה להתנזר מהן. 

אחד ההסברים הוא מכיוון שהם יכולים להשפיע על נפשו של האוכל מהן לרעה. והאכילה מהן אף משרישה באדם שאוכל מהן את מידת האכזריות...


רש"י עומד על שמה של החסידה:
ומסביר ששמה מגיע מן השורש: "חסד". 
ומבאר את מקורו של השם שהגיע לה בזכות: "שעושה חסד עם חברותיה"

האדמו"ר מגור שואל: 
אם היא עושה "חסד" עם חברותיה מדוע היא עוף טמא מן הראוי היה לתת לה תואר של כבוד ולהכשיר אותה?! 

ובפרט שאם משפיע האוכל על הניזון ממנו הרי שיש כאן השפעה חיובית ומדוע נאסרה היא (- החסידה) באכילה?!

 
והוא מבאר מתוך דיוק נפלא בדברי רש"י: 
"שעושה חסד עם חברותיה" ה"חסד" שעושה החסידה הוא רק עם חברותיה אך אם חלילה אחד העופות האחרים יקלע לבעיה - החסידה תתעלם ממנו לחלוטין...


באה התורה ללמדנו: 
"חסד" הוא לכל הנצרך לסיוע - לא ניתן לסייע למי שאנו מכירים ואוהבים ולהתעלם לגמרי מאלו שאינם נמנים עם ה"קהילה" או הקבוצה לה אנו משתייכים...

גמילות חסד כמו זו של החסידה היא מידה של גנאי ולכן אסורה היא באכילה...



למאמר הבא