תזריע- מנחת עני והמצורע

ורע? ביאור נפלא של הספר דודאי יעקב..

מנחת עני והמצורע


המשך חכמה שואל:

למה עשיר שהביא מנחת עני יצא ידי חובה, חוץ ממצורע?

 

מצורע, במקום שלוש כבשים, הביא כבשה ושני תורים  - לא יצא ידי חובה, וצריך להביא שוב פעם קרבנות.


שואל המשך חכמה:

במה זו שונה מטומאת מקדש וקדשיו? במה זה שונה מטומאת יולדת? מדוע שם, אם הביא מנחת עני יצא, וכאן לא?!


והתשובה פשוטה מאוד:

למה הוא קיבל צרעת?! כי הוא צר עין!

אומר הקב"ה – אתה לטהרה שלך, תביא שלוש כבשים!


בא בן-אדם ואומר: "אני לא מביא שלוש כבשים! אני מביא רק כבש אחד ושני תורים!"... יש לך כסף , למה אתה לא מביא? - כי אתה צר עין! אם אתה צר עין, אומר הקב"ה – תביא עוד פעם! - זה סימן, שלא נרפאת מהמחלה, המחלה עוד נמצאת אצלך!


לכן בכל 'קרבן עולה ויורד', אם הביאה היולדת קרבן של עני, יצאה ידי חובה... 

אבל בקרבן מצורע, שכל העוון הוא על צרות עין, אם אתה מביא רק כבש אחד ושתי ציפורים , אומר הקב"ה – אתה לא יצאת ידי חובה.


בא הספר דודאי יעקב, ומסביר לנו באופן נפלא:

למה נסמכה פרשת יולדת לפרשת מצורע?


אמר להם הקב"ה להביא קרבן, והם לא הביאו?! 

אמר להם הקב"ה – אנחנו עוד ניפגש... אתה תהיה מצורע!


מה הקשר?! בגלל שהיא לא הביאה קרבן של יולדת, לכן הוא נהיה  מצורע?!


אומר הספר דודאי יעקב, חשבון נפלא ביותר:

היא רוצה להביא קרבן... היא צריכה להביא כבש... היא אומרת לבעלה – אין לי כסף, תביא לי בבקשה כסף.

אומר לה בעלה – הכסף אצלי, אתה לא מביאה כבש... את לוקחת רק שני תורים או שני בני יונה ... כבש את לא מביאה!

למה??? אבל אני מרוויחה 10,000 ₪ משכורת, תן לי כבש!!!


אני הבעל-בית על הכסף! כל מה שאת מרוויחה זה שלי! לכי ותזהירי תצהיר שאת ענייה, ותביאי שני תורים או שני בני יונה... לא צריך כבש!

אמר הקב"ה – לא נתת לאשתך להביא לי כבש?, אנחנו ניפגש עוד מעט... 


זה מה שכתוב מיד לאחר יולדת:

"אָדָם כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת וְהָיָה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ לְנֶגַע צָרָעַת..." 


אומר הקב"ה: אם אתה קמצן כזה, ולא מביא לי כבש... אז ממילא אנחנו ניפגש עוד מעט, כי כל קמצן מקבל צרעת, כי הוא צר עין!



למאמר הבא