אמור- להיות מרומם זו אחריות!

מור' ולא 'דבר'?. במה נבדלים הכוהנים משאר בני האדם?. ביאור נפלא של הבעל שם טוב המסביר מדוע הקב"ה מבקש ממשה לרומם את הכוהנים לפני שהוא מצווה אותם בחומרות מיתר בני האדם. ומהי גודל האחריות של המתהלך בבית האלוקים?...

להיות מרומם זו אחריות!


פרשת אמור, היא פרשה שיש בה ריבוי מצוות  באופן מיוחד. יש בפרשה הזו 63 מצוות המחולקות באופן הבא:

 24 מצוות 'עשה' , ו – 39 מצוות 'לא תעשה'.


עיקרם של המצוות הנמצאות כאן בפרשה, עוסקות בענייני הכוהנים – מצוות שנוהגות לכוהנים, נוהגות לקרבנות.


בתחילת הפרשה, מצווה התורה:

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו"



שואל האור החיים הקדוש:

למה נאמר 'אמור' ולא 'דבר'? 


שאלה נוספת שהוא שואל – כתוב  אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן, למה לא נאמר 'אמור אל בני אהרן הכוהנים'? אף פעם התורה לא כותבת אמֹור אל הכוהנים בני אהרון. תמיד אמֹור אל בני אהרון הכוהנים?


אלה שתי השאלות שאפשר למצוא באור החיים הקדוש, והאור החיים הקדוש שואל – למה הקדים את התואר למתואר, דהיינו קודם השם ''בני אהרון'' ורק אחרי זה את הכוהנים. ואילו כאן כתוב קודם את הכוהנים ורק אחרי זה בני אהרון.

 

מביא האור החיים הקדוש, את דברי המדרש, הוא מביא אותו בקיצור, המדרש מופיע בהרחבה בתנחומא אות א':

 

אומר המדרש – מָשָׁל לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה:

לְטַבָּח שֶׁהָיָה נִכְנָס וְיוֹצֵא לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ. אָמַר הַמֶּלֶךְ, גּוֹזֵר אֲנִי עָלֶיךָ שֶׁלֹּא תִּרְאֶה אֶת הַמֵּת כָּל יָמֶיךָ, מִפְּנֵי שֶׁאַתָּה נִכְנָס וְיוֹצֵא וְרוֹאֶה פָּנַי, שֶׁלֹּא תְּטַמֵּא אֶת פַּלְטְרִין שֶׁלִּי.

 

כָּךְ גָּזַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַכֹּהֲנִים הַנִּכְנָסִים לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁלֹּא יִטַּמְּאוּ לַמֵּת. לְפִיכָךְ הוּא אוֹמֵר, לְנֶפֶשׁ לֹא יִטַּמָּא בְּעַמָּיו.

 

מבאר 'אור החיים':

דע לך, שהקב"ה אמר למשה רבינו 'אמור' מלשון 'התרוממות' - תרומם אותם, תרים את המשמעות של הכוהנים, תסביר להם את התפקיד שלהם.

היות והם רואי פני המלך, הם האנשים שיוצאים ונכנסים בבית המלך, לכן אני דורש מהם דרישות מיוחדות.

 

האור החיים משייך את המילה 'אמור', שפירוש הדבר - לרומם את האדם, להביא אותו לפסגות אחרות.

ואם אתה מרומם את האדם, אתה יכול להסביר לו כך: "בגלל התפקיד שלך, בגלל שאתה מרומם, אני יכול לדרוש ממך דרישות מיוחדות"...


לא מכל בן אדם אפשר לדרוש את אותם דרישות.

אדם שהגיע לרוממות מסוימת, אז אפשר לדרוש ממנו דרישות מיוחדות.

 

לומדים מכאן רבותינו דבר חשוב ב- "יחסי מורה-תלמיד" – לפני שאתה מנחית על האדם רשימה של איסורים וחומרות, דבר ראשון, תסביר לו את המעלה שלו.

 

להבדיל אלף אלפי הבדלות – אדם שנושא משרה ממשלתית, אומרים לו – אתה לא יכול ללכת איפה שאתה רוצה. אתה מייצג את המדינה, ולכן לא בכל מקום אתה יכול להסתובב. אם אתה מסתובב במקומות מסוימים, זה מבייש את המדינה...

 

לכן אומר הקב"ה למשה רבינו אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים – תרומם אותם. אתם משרתיו של הקב"ה, ואם כך, המעמד שלכם הוא מעמד אחר, התפקיד שלכם הוא תפקיד אחר... ולכן, היות והתפקיד שלכם מרומם יותר, אז אני יכול לדרוש ממכם יותר דרישות.

רבותינו מלמדים אותנו שזה סדר ההנהגה של הקב"ה.

 

הבעל שם-טוב, מביא את אותו העיקרון בדרשה על הפסוק במשלי ג, יא': 

"מוּסַר ה' בְּנִי אַל תִּמְאָס" -  אומר הקב"ה ליהודי – אתה הבן שלי, אז אל תמאס, כלומר אל תעשה דברים שיביישו אותי ואותך. אם אתה הבן שלי, אז אל תבזה את התפקיד!.


 

הרב רוזנבלום הביא ביאור מאוד יפה על פרקי אבות:

ידוע לכולם המשנה, שכל מי ששומע אותה, מתחיל לקבל חלחלה -  עֲקַבְיָא  בֶן מַהֲלַלְאֵל אוֹמֵר,  הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים וְאֵין אַתָּה בָא לִידֵי עֲבֵרָה. דַּע , מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ , וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן. מֵאַיִן בָּאתָ, מִטִּפָּה סְרוּחָה, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, לִמְקוֹם עָפָר רִמָּה וְתוֹלֵעָה . וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן, לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא...


זוהי משנה הנאמרת בהלוויה של נפטר היא מביאה פחד ומורא מחד, אך המשנה הזאת מרוממת את האדם לפסגות, היא אומרת לו:

"אם אתה היית יודע אם מי אתה עתיד להיפגש, לא היית מתנהג, באופן שאתה מתנהג כאן".

 

פירוש הדבר - עֲקַבְיָא  בֶן מַהֲלַלְאֵל בא לרומם את האדם – תראה מאיפה באת ולאיזה פסגה אתה עתיד להגיע. זה בא להגיד לאדם – אל תעשה שטויות!

 

אדרבה, בגלל התפקיד המרומם שיש לך, לכן דורשים ממך את הדרישה הזאת, אתה עומד להיפגש עם מלך מלכי המלכים.

 

אותו דבר בפרשתינו: "אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים" - תסביר להם , התפקיד שלכם שאתם רואים את פני המלך, אתם נכנסים ויוצאים אצל המלך. אדם שיוצא ונכנס אצל המלך, התפקיד שלו הוא תפקיד אחר, ממילא תבין , שמה שאני הולך לתת לך ציווים שונים וגזרות שונות, זה לרום המעלה שלך, תבין את המעלה שיש לך, לכן אני אגזור עליך את כל הציוויים שהתורה מצוה אותך בהמשך...

 

כמה זהירות נדרשת בהנהגותינו כמרוממים מעם - בני מלכים וכעתודאים לראות את זיו השכינה לעתיד לבוא...



למאמר הבא