אמור- חינוך אחר מחייב עונש אחר

ל?". מדוע מענישים בת כהן שזינתה בשריפה ואילו בת ישרל באותו המעשה רק בחנק?. משל ונמשל של המגיד מדובנה המבארים שכשהחינוך טוב וייחודי - הציפייה גבוהה יותר ולכן העונש הוא חמור יותר...

בת כהן - חינוך אחר מחייב עונש אחר!


"וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת אֶת אָבִיהָ הִיא מְחַלֶּלֶת בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף".

 

מעניין לראות – בת ישראל שזינתה, דינה לא בשריפה, דינה בחנק.

 

הסדר הוא - סקילה, שריפה, הרג, חנק. חנק זו המיתה הקלה, מבין ארבע מיתות בית דין.

"וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת אֶת אָבִיהָ הִיא מְחַלֶּלֶת בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף" – בת כהן, מקבלת עונש בשתי דרגות יותר, מבת ישראל שחטאה.

 

נשאלת השאלה:

למה התורה החמירה בבת כהן? בת כהן מקבלת עונש של שריפה, שהיא דרגה פחותה מעונש של סקילה, ובמניין החומרות, היא החמורה אחת מתחת לסקילה, בעוד בת ישראל, מקבלת רק עונש של חנק?


כבר אמרו לנו חז"ל, שאדם שיכל לבחור מיתה, עדיף לבחור לו מיתה יפה. אז למה לבחור מיתה של שריפה?

 


משיב בעל הטורים – באש תשרף:

לפי שכל מעשה הכוהנים באש לפיכך מיתתה באש.

 

הסבא מקלם(אור רש"ז, מאמרים ת"ח - ת"י) כותב תשובה מאוד מעניינת:

מחמירים בבת כהן כיוון שהכוהנים מתחנכים בדרגה אחרת לגמרי.


'אמור' ו'אמרת' להזהיר הגדולים על הקטנים - מסבירים לכוהנים, את המעלה הייחודית שלהם, לכן באותו רגע, שהכוהנים מקבלים חינוך מסוג אחר, אז גם העונש שהם מקבלים מסוג אחר... 


משום שאם חונכת בבית כזה, שהוא מחנך אותך לסוג חינוך אחר, מסביר לך את המעלה הרוחנית של הכהונה, ואתה לא לומד מזה, אז העונש חמור יותר!

 

  

הדברים נמצאים בביאור השל"ה הקדוש, עם ביאור המגיד מדובנא, על הפסוק שנקרא בע"ה, בשבוע  הבא בפרשת בחֹקֹתי (ויקרא כו, מב): "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר".

 

שואל השל"ה הקדוש:

בתוך ה- מ"ט קללות, שנמצאות בפרשת בחוקותי , פתאום באמצע הקללות, אומר הקב"ה  וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר ... מה זה קשור לקללות?

אומר השל"ה הקדוש, עם ביאורו הנפלא של המגיד מדובנה – משל למה הדבר דומה ?

משל לשני נערים שגנבו. אחד בן טובים - אבא שלו עשיר גדול, ואחד בן של עברין.

חוזרים ביחד מבית הספר, באים לבעל הקיוסק – ''סליחה, אולי אתה יכול להוריד לי משם את השקית הכחולה?''

המוכר מסתובב להוריד את השקית... השתיים בינתיים סוחבים שתי 'פסק-זמן'...

לאחר שהמוכר מראה להם הם אומרים בזילזול: "אההה... זה?... לא... התכוונו למשהו אחר... תחזיר בחזרה". ויצאים מהחנות לאכול את ה'פסק-זמן'.

 

בסיום המשמרת, המוכר עובר על ההקלטות של מצלמות האבטחה לוודא שאף-אחד לא 'הרים לו' שום דבר היום. והנה הוא מזהה את שני הילדים האלה, שסחבו לו 'פסק זמן'!

 

בעל הקיוסק ניגש למשטרה, מגיש תלונה, ותובע את שני הילדים לבית משפט.

 

מגיעים לפני שופט ... שואל השופט – "מי אתה? ואתה?"

מתבונן בתזכיר של הקצין מבחן, ופוסק : אתה בן העשיר נכנס לכלא לחודשיים, ואתה בנו של העבריין ניכנס לשבועיים לכלא.

 

שואל אותו הילד של הגביר: "אני לא מבין, למה אני לחודשיים והוא לשבועיים? זה משפט צדק?! אתם מפחדים מאבא שלו?..."

 

פשוט מאוד אמר השופט – "אבא שלו עברין, אז אין לי אליו דרישות... הוא  כבר למד מאבא שלו, אם ככה, מה אני יכול לדרוש ממנו?! זה תורשתי אצלו!

אבל אתה, בן של עשירים, שלא חסר לך כלום, אתה הולך לגנוב וופל?! אתה תיכנס חודשיים לבית הסוהר, אולי תילמד לקח!"...

 

אומר המגיד מדובנה, בביאור דברי השל"ה – זה מה שכתוב כאן , אתם שואלים מ"ט קללות מה זה? "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר" – אני זוכר מי היו ההורים שלכם – אברהם יצחק ויעקב , איפה הם ואיפה אתם?!

על זאת התביעה הגדולה , שתובעים את עם ישראל, על זה שיש להם כאלה הורים.

 

אם כך, זה מה שכתוב כאן - וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת אֶת אָבִיהָ הִיא מְחַלֶּלֶת בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף – דורשים ממך יותר, כי אתה בת ממשפחת כהונה, לכן תובעים ממך יותר!



אם כך בדין הוא, וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת - העונש שלה בשרפה שהיא חמורה יותר.



למאמר הבא