בחוקותי- אנו עמלים ומקבלים שכר

חיים" המבאר שיש הבדל מהותי בנתינת השכר על עמל התורה. בנוסף הבנה בתפילתו של נחוניה בן הקנה: "..אָנו עֲמֵלִים וּמְקַבְּלִים שָׂכָר וְהֵם עֲמֵלִים וְאֵינָם מְקַבְּלִים שָׂכָר..."

אנו עמלים ומקבלים שכר


"אם בחקתי תלכו"

 

מבאר רש"י: "אם בחקתי תלכו שתהיו עמלים בתורה".


הגמרא (בבבלי ברכות כח ב) מביאה את תפילתו של רבי נחונייה בן הקנה ביציאתו מבית המדרש: 


"ביציאתו מהו אומר? מודה אני לפניך ה' אלוהי ששמת חלקי מיושבי בית המדרש, ולא שמת חלקי מיושבי קרנות. שאני משכים והם משכימים, אני משכים לדברי תורה, והם משכימים לדברים בטלים. 

אני עמל והם עמלים, אני עמל ומקבל שכר, והם עמלים ואינם מקבלים שכר

אני רץ והם רצים, אני רץ לחיי העולם הבא, והם רצים לבאר שחת".

 

שואל החפץ חיים

הרי כל העמלים במלאכתם מקבלים שכר?! וכי יש בעל מקצוע חייט או סנדלר וכד'  שאינו בא על שכרו?!


ומבאר החפץ חיים: 

אלא שבדרך כלל התשלום הוא עבור תוצרת מוגמרת ולא על הזמן וההשקעה.

 

משל למה הדבר דומה


אם הזמנתי ארון מנגר והוא עבד עליו במשך שבוע שלם, כל זמן שלא ישלים את העבודה לא יקבל שכרה. 


מה יקרה במצב שהנגר יטען שעבד יומם ולילה והעבודה התארכה וכעת הוא מבקש גמול נוסף האם ניתן לו?!


בוודאי שלא! אנו משלמים על התוצרת. כשם שאילו היה מסיים את העבודה ביום אחד וכי יעלה על הדעת שיחזיר לנו חלק מהסכום ששילמנו?!...

 

שונה הוא הדבר, ביחס ללימוד התורה. אנו מצווים לעמול בתורה, ואף אם קורה שמה שלמדנו איננו ברור דיו, נקבל את השכר בהתאם לעמל וליגיעה.

 


אם כך הוא, אלה ביאורם של הדברים: 


"אנו עמלים ומקבלים שכר" - השכר נקבע על עצם העמל 

"והם עמלים ואינם מקבלים שכר" - על עמלם, כי אם על המלאכה - התוצרת המוגמרת....



למאמר הבא