בחוקותי- הקללות בהתאם להתדרדרות!

בקללות?". מדוע מניין הקללות שבפרשת בחוקותי הוא מ"ט קללות?. ובכלל מדוע כל הכפולות של הקללות באות במספר שבע? ביאור נפלא לאור דברי רש"י...

הקללות בהתאם להתדרדרות!


פרשת השבוע שנקרא בע"ה בשבת זו, פרשת בחוקותי. היא המסיימת את חומש 'תורת כהנים'.

מניין הקללות שבפרשת בחוקותי הוא מ"ט קללות בפרשה הזאת, שכידוע לכולם, באות בכפולות של שבע – "וְיָסַפְתִּי לְיַסְּרָה אֶתְכֶם שֶׁבַע עַל חַטֹּאתֵיכֶם..."

 

ונשאלת השאלה:

מדוע כל הכפולות של הקללות באות במספר שבע?

 

 

אומר רש"י  בתחילת הפרשה - אם בחקתי תלכו:

יכול זה קיום המצות, כשהוא אומר ואת מצוותי תשמרו, הרי קיום המצות אמור, הא מה אני מקים אם בחוקותי תלכו? - שתהיו עמלים בתורה.

 

בהמשך אומר רש"י:

ואם לא תשמעו לי - להיות עמלים בתורה ...

 

משמע, שכל הברכות באות על עמל התורה, וכל הקללות באות, כתוצאה מאי עמל התורה.

 

נשאלת השאלה:

למה אצל הקב"ה, חשוב כ"כ עמל התורה? למה שהלימוד עצמו לא יספיק? - אם אדם לומד, מה הבעיה בכך שהוא לא עמל?!

 

נקדים:

אומרת התורה בתחילת הקללות – "וְאִם לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וְלֹא תַעֲשׂוּ אֵת כָּל הַמִּצְוֹת הָאֵלֶּה"


אומר רש"י - ואם לא תשמעו לי. להיות עמלים בתורה, לדעת מדרש חכמים. יכול לקיום המצות, כשהוא אומר ולא תעשו וגו' , הרי קיום מצות אמור, הא מה אני מקים ואם לא תשמעו לי, להיות עמלים בתורה.


ומה תלמוד לומר "לי"? 

אין לי אלא זה המכיר את ריבונו ומתכון למרוד בו, וכן בנמרוד (בראשית י ט) גבור ציד לפני ה', שמכירו ומתכון למרוד בו, וכן באנשי סדום (שם יג יג) רעים וחטאים לה' מאד, מכירים את רבונם ומתכונים למרוד בו:

 

ולא תעשו. משלא תלמדו לא תעשו הרי שתי עברות:

ואם בחקתי תמאסו. מואס באחרים העושים:

משפטי תגעל נפשכם. שונא החכמים:

לבלתי עשות. מונע את אחרים מעשות:

את כל מצותי. כופר [במצוות] שלא צויתים, לכך נאמר את כל מצותי, ולא נאמר את כל המצות:

להפרכם את בריתי. כופר בעיקר הרי שבע עברות, הראשונה גוררת השנייה, וכן עד השביעית ואלו הן: 1. לא למד, 2. ולא עשה, 3. מאס באחרים העושים, 4. שונא את החכמים, 5. מונע את האחרים, 6. כופר במצות, 7. כופר בעיקר .

 

רואים מכאן, שהמסלול הוא שבע מדרגות של נפילה. עבירה גוררת עבירה עד שבע. ובשבע זה נעצר!

 

אם ההתדרדרות באה בשבע, אז הקללות באות גם כן בכפולות של שבע, שנאמר:  "וְאִם עַד אֵלֶּה לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וְיָסַפְתִּי לְיַסְּרָה אֶתְכֶם שֶׁבַע עַל חַטֹּאתֵיכֶם".

 

מידה כנגד מידה – ההתדרדרות היא שבע, אז ממילא גם העונשים בכפולות של שבע. שבע התדרדרויות,  ועל כל התדרדרות שבע עונשים – שבע כפול שבע, הגעת לארבעים ותשע.

אלה הארבעים ותשע קללות, שנמצאות כאן בפרשה. 


ההתדרדרות  של 'שבע':

חז"ל מגלים לנו, שליצר הרע ישנם שבע כוחות... כך אומרת הגמרא (מסכת סוכה) שליצר ברע יש שבע שמות.

זה לא סתם ככה, שיש לו שבע שמות... שבע השמות שיש ליצר הרע, הם שבע כוחות שבהם הוא מחטיא את האדם...

 

כל שם, מאפיין דרך אחרת של היצר הרע... זאת אומרת, יצר הרע עובד על 'שבע'... ומהשבע מתחיל מהלך של תקומה, שנאמר (משלי כד, טז): "כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם וּרְשָׁעִים יִכָּשְׁלוּ בְרָעָה..." דהיינו, שבע זה כבר התחתית, זה הכי למטה! מכאן הגלגל יכול להסתובב רק לתקומה...


למאמר הבא