בחוקותי- יעקב אבינו ראשון!

ִי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם..." מה הפסוק הזה ניכנס לאמצע הקללות? הרי הפסוק הזה מדבר שהקב"ה יזכור אותנו, מה השייכות שלו כאן באמצע הקללות?!. מדוע יעקב ראשון לפני יצחק ואברהם?. למה הקב"ה השתמש ביעקב ולא השתמש ביצחק?. ומדוע זו הפעם היחידה שמופיע יעקוב עם האות וא"ו?... ביאור נפלא מתוך שיחתו של הרב ברוך רוזנבלום

יעקב אבינו ראשון!


אחד הפסוקים האחרונים, שמופיע בקללות, הוא הפסוק שנמצא בקרבנות, אומר יאותו בכל בוקר, לאחר העקידה.

"וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר" – הפסוק הזה , מופיע ביהי רצון  שלאחר העקידה, בכל בוקרוהוא מופיע - לאחר שמבקשים תחנונים מהקב"ה.

 

השל"ה הקדוש שואל:

מה הפסוק הזה ניכנס לאמצע הקללות? הרי הפסוק הזה מדבר שהקב"ה יזכור אותנו, מה השייכות שלו כאן באמצע הקללות?!

 

מתרץ השל"ה הקדוש:

אדרבא, זה תביעה על עם ישראל, איך יכול להיות, שבן אדם שיש לו הורים  כמו אברהם יצחק ויעקב, הגיע למצב הזה?!

יש לכם הורים כאלה, והגעתם למצב כזה? זו התביעה עליכם!

לכן מופיע בתוך הקללות "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי..." – היכן ההורים שלכם ואיפה אתם?!

היה לכם ללמוד מאברהם, ללכת בדרכי יצחק ולהתחנך על מסורת יעקב...

 

 

רבותינו מיד שואלים שאלה:

בפרשת שמות (ג, ו), כשהקב"ה מדבר עם משה רבינו ונגלה אליו בסנה הוא אומר – "אָנֹכִי אֱלֹהֵי אָבִיךָ אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב" – מופיעים האבות בסדר הנכון מהגדול לקטן: אברהם יצחק ויעקב.

 

ואילו כאן מופיע הפוך – "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר" – למה מתחיל מהקטן לגדול? היה צריך להיות הפוך, כפי שמופיע בפרשת שמות?!

 

אומר רש"י - זכרתי את בריתי יעקוב:

למה נמנו אחרונית, כלומר, כדאי הוא יעקב הקטן לכך, ואם אינו כדאי, הרי יצחק עמו, ואם אינו כדאי הרי אברהם עמו, שהוא כדאי.

ולמה לא נאמרה זכירה ביצחק, אלא אפרו של יצחק נראה לפני צבור ומונח על המזבח.

 

אומר רש"י – אדרבא, היות ומבקשים זכיות עבור ישראל, תנסה לקחת מיעקב , אם אין אצל יעקב, תעבור ליצחק, אם אין אצל יצחק תעבור לאברהם. יכול להיות שלא תצטרך להגיע.


עפ"י רש"י, יוצא, שיש יותר זכויות אצל אברהם, מאשר אצל יצחק, ואצל יצחק יש יותר זכויות ממה שיש אצל יעקב. עד כאן דברי רש"י.

 

 

המדרש מביא פסוק, שמופיע בספר ישעיהו (מג, א):

"וְעַתָּה כֹּה אָמַר ה' בֹּרַאֲךָ יַעֲקֹב וְיֹצֶרְךָ יִשְׂרָאֵל אַל תִּירָא כִּי גְאַלְתִּיךָ קָרָאתִי בְשִׁמְךָ לִי אָתָּה"

אומר המדרש (ויקרא רבה ל"ו, ב) - רַבִּי פִּנְחָס בְּשֵׁם רַבִּי רְאוּבֵן אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְעוֹלָמוֹ עוֹלָמִי עוֹלָמִי אוֹמַר לְךָ מִי בְּרָאֲךָ מִי יְצָרְךָ, יַעֲקֹב  בְּרָאֲךָ יַעֲקֹב יְצָרְךָ, כַּכָּתוּב: בֹּרַאֲךָ יַעֲקֹב וְיֹצֶרְךָ יִשְׂרָאֵל – מה זאת אומרת יעקב יצר? הרי הקב"ה יצר את העולם?!

אלא בזכותו של יעקב, ברא הקב"ה את העולם.

 


ממשיך המדרש - רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בְּרַבִּי נְחֶמְיָה בְּשֵׁם רַבִּי חֲנִינָא בְּרַבִּי יִצְחָק אָמַר שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא נִבְרְאוּ אֶלָּא בִּזְכוּת יַעֲקֹב, דִּכְתִיב (תהלים עח, ה): וַיָּקֶם עֵדוּת בְּיַעֲקֹב, וְאֵין עֵדוּת הָאָמוּר כָּאן אֶלָּא שָׁמַיִם וָאָרֶץ, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר (דברים ל, יט): הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ.

וכך ממשיך המדרש כל חלק וחלק מה נוצר.

 

בא המדרש בקטע האחרון ואומר:

איך אתה יכל להגיד לי , שהעולם נוצר בזכות יעקב אבינו, הרי נאמר בחז"ל אחרת - אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּֽרְאָם, אל תקרא בְּהִבָּֽרְאָם אלא באברהם?.

אז איך אתה אומר לי, שהעולם לא נברא, אלא בזכות של יעקב?!

 

המדרש מביא תירוץ:

רַבִּי בֶּרֶכְיָה וְרַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָן אָמַר  אַבְרָהָם לֹא נִצּוֹל מִכִּבְשַׁן הָאֵשׁ אֶלָּא בִּזְכוּת יַעֲקֹב

 

מָשָׁל למה הדבר דומה:

 

לְאֶחָד שֶׁהָיָה עוֹמֵד וְנִדּוֹן לִפְנֵי שִׁלְטוֹן וְיָצָא דִינוֹ לִפְנֵי שִׁלְטוֹן לִשָּׂרֵף, צָפָה אוֹתָהּ הַשִּׁלְטוֹן בָּאִצְטְרוֹלוֹגוֹס שֶׁלּוֹ וְרָאָה שֶׁעָתִיד לְהוֹלִיד בַּת שֶׁהִיא נִשַּׂאת לַמֶּלֶךְ, אָמַר כְּדַי הוּא לְהִנָּצֵל בִּזְכוּת בִּתּוֹ שֶׁהוּא עָתִיד לְהוֹלִיד...

 

הנמשל:

 

כָּךְ אַבְרָהָם יָצָא דִינוֹ מִלִּפְנֵי נִמְרוֹד לִשָּׂרֵף, וְצָפָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁיַּעֲקֹב עָתִיד לָצֵאת מִמֶּנּוּ, אָמַר כְּדַאי הוּא לִנָּצֵל בִּזְכוּת יַעֲקֹב, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (ישעיה כט, כב): כֹּה אָמַר ה' אֶל בֵּית יַעֲקֹב אֲשֶׁר פָּדָה אֶת אַבְרָהָם.


כל מה שהקב"ה הציל את אברהם מכבשן האש, זה היה בזכותו של יעקב אבינו -  שבשעה שהיה אברהם אבינו בכבשן האש, רצו מלאכי השרת לקטרג על אברהם אבינו ואמרו להקב"ה: "ריבונו של עולם, מה אתה מציל אותו?! ממנו עתיד לצאת ישמעאל, תשאיר אותו באש!"

 

אמר להם הקב"ה – נכון שיצא ממנו ישמעאל, אבל גם יצא ממנו יעקב אבינו, ובשביל זה, כדאי להוציאו מכבשן האש.

 


למה הקב"ה השתמש ביעקב ולא השתמש ביצחק?

כיון שגם מיצחק יוצא עשו , אז אין מה להזכיר בפני המלאכים את יצחק, כי גם הם יטענו – מה אתה מזכיר את יצחק הרי יש גם את ישמעאל שיצא ממנו...

 

אמר הקב"ה  - יעקב אבינו, מיטתו שלמה, וכיון שמיטתו שלמה, בשבילו אני גואל  גם את אברהם אבינו מכבשן האש.

 

יוצא איפה, שאמנם כתוב  "אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּֽרְאָם" - אל תקרא בְּהִבָּֽרְאָם אלא באברהם, אבל כל מה שאברהם ניצל מכבשן האש, היה בזכותו של יעקב אבינו.

 

הזוהר הקדוש אומר סיבה נוספת:

יעקב מופיע אבינו ראשון כיון שהוא היחיד שדמותו חקוקה בכיסא הכבוד.

יש שם דמות של נשר, שור אריה ודמות של אדם. האדם שחקוק שם, הוא יעקב אבינו. והיות ודמותו חקוקה בכיסא, הוא נזכר לפני אברהם ויצחק. עד כאן דברי המדרש.

 

בספר צרור המור, לר' אברהם סבע, מגולי ספרד, הוא מביא שני תירוצים למה יעקב מופיע ראשון:

 

דבר ראשון – כיוון שיעקב הוא אבא של הצרות.

יעקב אבינו, כותב הרמב"ן, עבר במהלך חייו, את כל הארבע גלויות. חז"ל מביאים את זה בפרשת וישב: "לֹא שָׁלַוְתִּי וְלֹא שָׁקַטְתִּי וְלֹא נָחְתִּי וַיָּבֹא רֹגֶז".

הארבע פסוקים אלה, דורשים חז"ל, לגבי ארבע גלויות. יעקב אבינו, עבר בחייו, את כל הארבע סוגי צרות, שמאפיינות את ארבעת הגלויות.

 

היות ויעקב אבינו עבר את ארבעת הגלויות, כותב בעל צרור המור, אנחנו מבקשים להשתמש בזכויות שלו, בזכות הצרות שהוא עבר, שנזכה להיגאל.

 

יעקב אבינו גם תיקן תפילת ערבית.

תפילת ערבית, זאת תפילה שמסמלת צרות. תפילת ערבית מסמלת תפילה של חושך. כשהכול חושך מסביב, שם תיקן יעקב אבינו.

אומרים חז"ל, רצה ללכת ומצא קיר מולו, שם תיקן את תפילת ערבית. הוא תיקן את התפילה של הגלות, המסמלת את החושך.

אם ככה, יעקב הוא סמל הגלות ולכן מבקשים בזכותו של יעקב אבינו.

 

תירוץ שני של ה'צרור המור':

הגמרא (מסכת פסחים פח, א) אומרת , שאברהם אבינו קרא לבית המקדש, בשם הר, שנאמר (בראשית כב) בהר ה' יראה.

יצחק אבינו, קרא לבית המקדש בשם שדה, שנאמר (בראשית כד-סג) ויצא יצחק לשוח בשדה.

יעקב אבינו קרא לבית המקדש בשם בית, שנאמר (בראשית כח-יט) ויקרא את שם המקום ההוא בית אל.

 

בית המקדש , כנגד אברהם אבינו, נחרב, זה הבית הראשון. הבית השני נחרב. הבית שיישאר שלם, בע"ה, הוא הבית שכנגד יעקב אבינו, שזה הבית השלישי.

 

כותב בעל 'צרור המור' – לכן שם הקב"ה במילה יַעֲקוֹב את האות ו, זאת הפעם היחידה בתורה שכתובה המילה יעקוב בצורה מלאה (ויקרא כו, מב): "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר" – לומר לך, שהגאולה בזכות יעקב אבינו, תהיה באלף השישי של בריאת העולם.


זה האלף שלנו, כאן תהיה הגאולה כותב בעל 'צרור המור', ויהי רצון שזה יהיה במהרה בימנו אמן!


למאמר הבא