בחוקותי- הקללות עמלק והגאולה

סר ולמה חמש פעמים יעקב מלא?. מדוע הקללות – מתחילים באות ו – "וְאִם לֹא תִשְׁמְעוּ לִי" ומסתיימות באות –ה: "בְּיַד מֹשֶׁה"? ביאור נפלא של השל"ה הקדוש והמהר"ל להבנה שעמל התורה מביא ברכה - דוחה את עמלק, משלים את כיסאו של הקב"ה ומביא את אליהו הנביא...

הקללות עמלק והגאולה של אליהו הנביא 

 

"וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב..."

המקום היחידי בתורה, שכתוב יעקב עם ו, הוא בפרשה הזאת.

 

אמנם, יעקב מופיע בתנ"ך עם ו, עוד ארבע פעמים בספר ירמיה, ואחד בתורה, בפרשת בחוקותי בסה"כ חמש פעמים:

הראשון – (ויקרא כ"ו , מב):  "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב..."

השני -  (ירמיה ל, יח): "הִנְנִי שָׁב שְׁבוּת אָהֳלֵי יַעֲקוֹב וּמִשְׁכְּנֹתָיו אֲרַחֵם..."

השלישי – (ירמיה לג, כו): "גַּם זֶרַע יַעֲקוֹב וְדָוִד עַבְדִּי..."

הרביעי – (ירמיה מו, כז): "וְשָׁב יַעֲקוֹב וְשָׁקַט..."

החמישי – (ירמיה נא, יט): "לֹא כְאֵלֶּה חֵלֶק יַעֲקוֹב..."

 

לעומת זאת:

אליהו הנביא, כתוב בתנ"ך חמש פעמים, בכתיב חסר אליהֹ – ארבע פעמים מופיע בתחילת מלכים ב' פרק א'.

המקום האחרון שמופיע אליהו חסר, זה הפסוק האחד לפני אחרון בתנ"ך, בנבואת מלאכי, שאנחנו קוראים את זה בשבת הגדול – (מלאכי ג, כג) הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא .

 

נשאלת השאלה:

 למה מופיע חמש פעמים אליהו חסר ולמה חמש פעמים יעקב מלא?

 

ורש"י מבאר על הפסוק על פי מדרש חסרות ויתרות:

"וזכרתי את בריתי יעקוב". בחמשה מקומות נכתב מלא, ואליהו חסר בחמשה מקומות, יעקב נטל אות משמו של אליהו ערבון שיבוא ויבשר גאולת בניו.

 

השפתי חכמים מביא את שאלת הט"ז:

אם יעקב אבינו לוקח ערבון, למה דווקא את האות - ו? (תיקח מאליהו את האות - ל, יקראו לו איהו...) למה יעקב לוקח את האות - ו?!

 

משיב הט"ז:

שכל אות אחרת, שאתה מוריד מאליהו, זה משנה את המשמעות. לכן לקח יעקב מאליהו את האות הזו כדי לא לפגוע בשמו אלא רק להחסיר כערבון לגאולה.

האות היחידה שאם אתה לוקח ממנו, וזה לא משנה את המשמעות , זאת האות ו.

 

נשאלת השאלה:

מה הולך כאן?! ממי יעקב אבינו לוקח ערבון?!

ועל מה הוא לוקח ערבון? בדרך כלל, אם מישהו בא, ומבקש ממך 5000 דולר, אתה אומר לו – או שתביא לי ערבים, או שתביא לי ערבון.

יעקב אבינו צריך לקחת ערבון מאליהו הנביא?!  למה, יש חשש שאליהו הנביא לא יבוא לגאול עד שיעקב אבינו – צריך לקחת ערבון?!


ועוד, לשם מה נדרש לקחת ערבון - חמש פעמים? וכי ישנן חמש גאולות?! הלא, יש רק גאולה אחת - ערבון אחד מספיק!

 


מביא השפתי חכמים את הרא"ם (ר' אליהו מזרחי):

ושמא היה זה, כאילו נשבע בחמישה חמשי תורה, שיבוא ויגאל אותם. יעקב אבינו לקח משמו של אליהו חמש ווים - כי הוא נשבע בחמישה חמשי תורה.

 

שואל המהר"ל (בגור אריה):

לשם מה הוא לקח ערבון אם אליהו נשבע לו?! אם לקחת ערבון, אתה לא צריך שבועה, ואם נשבעת, אתה לא צריך ערבון.

תחליט, או ערבון או שבועה?

 

המהר"ל (בגור אריה) אומר רעיון נפלא:

 ערבון, זה לאו דווקא לקחת ממישהו שעון זהב או טבעת יהלום. גם תקיעת כף, נקראת בפסוק בשם ערבון. כפי שנאמר בספר משלי (ו, א): "בְּנִי אִם עָרַבְתָּ לְרֵעֶךָ תָּקַעְתָּ לַזָּר כַּפֶּיךָ"

אִם עָרַבְתָּ – מלשון ערבות תָּקַעְתָּ לַזָּר כַּפֶּיךָ -  תקעת לו תקיעת כף, נתת לו יד.

 

ממשיך המהר"ל – ויש חמישה אצבעות בכף היד, לכך נטל, בחמישה מקומות, את  ה – ו של אליהו, כאילו נטל כפו, שהוא חמש אצבעות והם אצל יעקב. והאצבע דומה לאות ו, לפיכך לקח את ה – ו מאליהו.

 

פירוש: יעקב אבינו כביכול לקח מאליהו תקיעת כף. ותקיעת כף, נקרא ע"י שלמה המלך, בשם ערבון. ובתקיעת כף יש חמש אצבעות, אז הוא לקח חמש פעמים ו, כיון שהאצבע דומה ל – ו .

לכן לקח חמש ווים מאליהו, כי אז "כף של אליהו", תבוא לגאול את ישראל.

(המהר"ל ממשיך בהרחבה גדולה, למה צריך לקחת ערבון מאליהו. למה יש חשש שאליהו לא יבוא...).

 

השל"ה הקדוש בפרשת בֹא מביא חידוש נוסף:

יעקב אבינו לקח חמש פעמים את האות - ו.

נאמר ברש"י, בסוף פרשת בשלח – "כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר" - נשבע הקב"ה, שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק כולו, וכשימחה שמו, יהיה השם שלם והכיסא שלם.


נאמר בתהילים (קלב ,יג): "כִּי בָחַר ה' בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ" – מתי הקב"ה ישב על הכיסא?

שיימחה שמו של עמלק, אז יהיה אִוָּהּ – האלף יחזור לכיסא, ואז במקום כֵּס, יהיה כיסא והאותיות  ו-ה , יחזרו לשם ה'.


כי כתוב כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ , יש רק י-ה, וברגע שימחה שמו של עמלק, הרי שיחזרו לשם ה' האותיות ו-ה , ואז יהיה שם ה' שלם.

 

אומר השל"ה הקדוש –  רצה יעקב אבינו ערבון מאליהו הנביא, שלא רק יבוא לבשר על הגאולה, אלא גם ישמיד את עמלק מן העולם באופן הבא: ימנו מלך, והמלך ישמיד את עמלק, ואז יבנה בית המקדש.

 

אומר יעקב אבינו לאליהו הנביא: "אם אתה תבוא, ותשמיד את עמלק, הקב"ה, יקבל בחזרה את השם שלו! ולכן העירבון שאני לוקח הוא -  ה' פעמים של האות - ו".

ה' פעמים ו זה בעצם האותיות – וה, וכשנצרף אותן לאותיות - יה , אז יהיה שמו של הקב"ה שלם.

לכן יעקב אבינו לקח ה' פעמים את האות - ו, שזה האותיות וה , שמצטרף אל הכיסא.

 

הקללות – מתחילים באות ו – "וְאִם לֹא תִשְׁמְעוּ לִי" ומסתיימות באות –ה:  "בְּיַד מֹשֶׁה".

עמלק זה הקללות – זה שבא להילחם ברפידים (שמות יז, ח): וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם – רָפוּ יְדֵיהֶם מִן הַתּוֹרָה.

עמלק בא שעם ישראל רפו ידיהם מן התורה. ברגע שאין - בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ להיות עמלים בתורה, מגיעים הקללות.

כשיש רפיון מלימוד התורה מגיע עמלק.

 

עמלק גורם לכך, שאין וה לשמו של הקב"ה. לכן הקללות מתחילות באות - ו ומסתיימות באות - ה, אלו האותיות – וה שחסרו לשמו של הקב"ה וזה מה שעושה עמלק.


ברגע שאתה משמיד את עמלק , חוזרות בחזרה האותיות – וה, לשמו של הקב"ה...


עמל התורה מביא ברכה - דוחה את עמלק, משלים את כיסאו של הקב"ה ומביא את אליהו הנביא...


למאמר הבא