187וישלח - "הבריחה מחבר רע"לתקציר
יו" מה המשמעות לכפילות הלשון: מיד אחי מיד עשיו? הרי ידוע שליעקב אין אחים נוספים?! התשובה שהיתה אצל דוד המלך... משל ונמשל המבארים את כפל הלשון בפסוק...
188וישלח- "בזכות אבות תושיע בנים"לתקציר
בה לצער האבות - הקב"ה ראה כי לדורות הבאים לא יהיו זכויותיהם של בני ישראל כה רבות, משום כך, גלגל את המאורעות כדי שהאבות הקדושים בתפילתם יבקשו על בניהם וממילא בזכות תפילת האבות יושיע בנים....
189וישלח- ניצחון השר מכריע את המערכהלתקציר
חם יעקב עם עשיו הם למעשה אחד הם. אך מדוע יעקב נותר לבדו?! משל ונמשל שמביא המדרש המבארים שבו ברגע שניצח יעקב את שרו של עשיו למעשה הוכרעה המלחמה והניצחון על עשיו היה בטוח...
190וישלח- למה יעקב אבינו קונה חלקה בשכם?לתקציר
הוא קונה חלקת שדה. המדרש אומר שקנה זאת לקבורת יוסף. לשם מה נזקק יעקב לקנות חלקה בשכם? ועוד אם זה לצורך קבורה כפי שעשה סבו אברהם, מדוע קנה רק ליוסף והלא היו לו 11 ילדים?! ביאורים נפלאים של חז"ל...
191וישלח- "שיעור בהתנהלות מול אומות העולם"לתקציר
ן ומסקנתו: כל הפרשה וההתנהלות של יעקב מול עשיו מלמדת אותנו איך להתנהל מול "עשיו" = אומות העולם במהלך הדורות. סיפור שהיה בעירו של הרב חיים מבריסק זצ"ל שהוכיח זאת...
192וישלח - "דורון, תפילה ומלחמה"לתקציר
המבאר כי כשם שיעקב אבינו התכונן למפגש עם עשו בשלושה דברים: דורון, תפילה ומלחמה, כך גם כל אדם צריך להכין עצמו למלחמה הגדולה שלו ביצר הרע בשלושה דברים אלו... והראיה שלו מהפסוק שפותח את קריאת שמע: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך"...
193וישלח- "הבדלות מעשיו היא הנצחיות!"לתקציר
החפץ חיים המבאר כשעם ישראל מגיעים לו סערות קשות הוא יודע להתגונן כנגד אויביו, אך כאשר אומות העולם נותנים לו טיפה חום = חיבוק הוא מיד פושט את מעילו, מתחבר אליהם וסופג את האבדות הקשות ביותר בהיסטוריה...
194וישלח - "מלחמה על התורה"לתקציר
מביא הרב רובינשטיין בספרו, שאלתו של החפץ חיים באסיפה חשובה על אודות התחזקות בלימוד התורה, ומסקנתו הברורה: בכל עת מכריז עשיו מלחמה על התורה ולומדיה! עלינו להירתם כולנו יחד למלחמה בו, ולנצחו!...
195וישלח- יעקב ובניו ינוחו בו!לתקציר
מהו ההבדל בין מצוות שבין אדם לחברו למצוות שבין אדם למקום? - שבת ויום טוב, מה הקשר? בנוסף: אברהם יגל, יצחק ירנן, אבל - יעקב ובניו ינוחו בו מדוע? ועוד: כי לעמך ישראל נתתו באהבה לזרע יעקב אשר בם בחרת למה דווקא לזרע יעקב?! היבדלות מן העמים הסוד למנוחת שבת...
196פרשת וישלח- "יחס גורר יחס"לתקציר
ים לפנים כן לב האדם לאדם" כפי שאני מתייחס לזולת כך היחס שאני אקבל ממנו. אם אנו נדע להתעלות על עצמנו ולתת יחס מועדף לאלו השונאים אותנו הרי שהם ישנו את יחסם אלינו... בדרך זו פעל יעקב והתוצאות לא אחרו לבוא...
197וישלח- לא להסתכל על מה שחסר!לתקציר
כל כוחו לכלות ולנשל את יעקב מהברכות שקיבל. הוא לא מסתכל על מה שיש לו אלא על מה שיש ליעקב... לא פעם אנו לא מסתכלים על הטוב שיש לנו - שהשפיע הקב"ה עלינו, בפגם קטן נכנסים לדכדוך וייאוש...
198וישלח- עד היכן השגחת ה'?לתקציר
ת המחלוקת שהייתה בין יעקב אבינו למלאך על פי דברי הבאר יוסף. "משל ונמשל לשבת וישלח" המביעים את עמדתו של יעקב: שה' משגיח על כל דבר ולו הפעוט ביותר... מדוע אנו מזכירים בברכת "אשר יצר": גלוי וידוע לפני כיסא כבודך... בשום מקום בתפילה שחרית, מנחה וערבית כולל מוסף לא מוזכר כיסא כבודו של ה'?! מה העניין דווקא בברכת אשר יצר?! תשובתו הנפלאה של הגאון מוילנא...
199וישלח- מי ששלם לא נפגע!לתקציר
עשיו שנקרא סמאל, וכל הלילה נאבק עם יעקב ובבוקר מבקש להפסיק את המאבק - "עלה השחר". מה הקשר בין ענבים לסמאל?! מדוע השטן הוא יצר הרע - נקרא גם זבוב?! ומה הקשר בינהם לבין מאבקו של יעקב? זאת ועוד ב"דבר תורה פרשת וישלח" שלפניכם...
200וישלח- "להעיר את הדוב משנתו"לתקציר
המבארים את הדעה בחז"ל שדורשים שלא היה ליעקב הצורך "להעיר את הדוב משנתו"... היה פשוט חוזר וגמרנו הרי עשיו לא בא אליו במיוחד... ייתכן מאד שאילו יעקב לא היה עושה את כל ההכנות ומגיע בשקט הכל היה "אולי" עובר חלק...
201וישלח- ממה יעקב אבינו מפחד?לתקציר
פחדו של יעקב אבינו מפי עשיו אחיו עד שהתורה מעידה: "וירא יעקב מאד ויצר לו" יעקב אבינו, ממה אתה מפחד? הרי הקב"ה מבטיח לך שתלך ותחזור לשלום, אתה חזק מאד, יש לך בנים חזקים מאוד ממה נובע הפחד של יעקב אבינו?!... ביאורו הנפלא של הדר זקנים לבעלי התוספות... ובאורי חז"ל נוספים...
202וישלח- האם יעקב באמת ניצח?!לתקציר
ל משל ונמשל את התוצאות של מלחמת יעקב בשרו של עשיו והאם יתכן שיעקב ניצח? הרי הוא יצא מהמאבק צולע?! ותשובתם של חז"ל ומסקנתם הברורה: "מי שמפסיד בוויכוח משתמש באלימות!" אם אין לך מה לומר - אתה המפסיד!
203וישלח- השאלה מה אנחנו רואים?!לתקציר
קי והסטייפלר זצ"ל הממחיש עד כמה ראייתנו מושפעת מהמחשבה... יתכן ששניים יביטו אל אותו המקום אך כל אחד רואה את מה שמעניין אותו... "ראייה של גדולי ישראל"
204וישלח- "יש קונה עולמו בשעה אחת"לתקציר
פרטה התורה את אלופי עשיו? בניגוד לכלל ש"שם רשעים ירקב"?! סיפור על יקום בן אחותו של ר' יוסי המלמדנו מוסר השכל גדול מאד: "יש קונה עולמו בשעה אחת"... ואם כך, לעושי רצונו על אחת כמה וכמה...
205וישלח- המאבק וארבע תעניותלתקציר
השל"ה הקדוש בשם הש"ך על התורה, המבאר את הקשר בין המאבק של יעקב עם שרו של עשיו לבין ארבעה התעניות... והרמז שנמצא בפסוק: "עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה"
206וישלח- "ביד מי המפתח?"לתקציר
מפתח נמצא רק בידי אלוקים, לעומתם יש הסבורים כי המפתח נמצא בידי אדם. אך מי מהם צודק?! בא יעקב אבינו ומלמד כי השילוב הנכון הוא גם אמונה בה' וגם השתדלות בדרך הטבע...
207וישלח - מיהו העשיר האמיתי?לתקציר
ר: "אחי יש לי רב" לבין יעקב שאמר "יש לי כל"? ביאור נפלא עפ"י מאמר חז"ל בדרך של "משל לפרשת וישב" המביאים לתובנה שלא כדאי ללטוש עיניים אל ממון חברנו...
208וישלח- זה לא ברכה זה נס!לתקציר
על דברי יעקב: "כה תאמרון לאדני לעשו כה אמר עבדך יעקב עם לבן גרתי ואחר עד עתה" לשם מה ראה יעקב צורך לפרט ולומר לעשיו: "ואחר עד עתה"?...
209וישלח- נבואה של אימא לתקציר
עשיו הרשע. "משל לפרשת וישלח" המבאר את השאלה: מדוע היה יעקב אבינו ירא שמא יהרוג אחרים – והרי הלכה מפורשת היא "הבא להורגך השכם להורגו"?...
210וישלח- ניצחון של ישראללתקציר
עליהם לקחתם, ביאורו הנפלא של רבי משה סופר בעל "החתם סופר": מדוע מותר היה ליעקב אבינו להסתכן בשביל דבר כה פעוט?... "וורט של החתם סופר לפרשת וישלח".
211וישלח- הוכחה ניצחת!לתקציר
השרלה: מדוע שולח יעקב מלאכים ממש ולא שלח לו מלאכים בשר ודם? והקשר למחלוקת התנאים האם "גדולים צדיקים יותר ממלאכי השרת" או האם "מלאכי השרת גדולים יותר מהצדיקים"...
212וישלח- לא להרגיז את עשיולתקציר
קדוש העונה לשאלה: לשם מה מדגישה התורה שיעקב אבינו לקח את המנחה "מן הבא בידו"? ומדוע לא הביא לו גם פירות ומאכלים?!
213וישלח- למות מתוך תשובהלתקציר
צאנז זצ"ל כיצד הצליח לעורר את תלמידיו לתשובה מתוך סיפור על ר' אלימלך מליז'ענסק שבערוב ימיו הוכיח את החברא קדישא שבאו ואמרו לו: "רבי התוודה על מעשיך!"...
214וישלח- היכן הכלבים?לתקציר
חיו מכל הבהמות שברשותו עזים ותיישים, רחלים ואילים פרים ופרות, עיירים ואתונות, מדוע לא שלח בתוך המנחה הגדולה גם כלבים כדי לשמור על העדרים הרבים האלה?! תשובתו של הגאון רבי יוסף דוב סולבייצ'יק זצ"ל - רבה של בריסק לאור סיפור שארע לו...
215וישלח- הסרת הערלה מזככתלתקציר
רימו את חמור ואנשי עירו?!. ביאור נפלא בספר מגיד מישרים של הרב הקדוש רבי בעריש מביאלא זצ"ל על הדרך שניסו בני יעקב להציל את המצב וההכרח שהביאם לחסל את שכם...
216וישלח- מיהו "איש"?!לתקציר
יר להוכיח עשיר אחד שניסה לפטור עצמו מלתת צדקה בערב פסח באמתלה של: "אני טרוד באפיית המצות!". שזו היא השחתת המידות מפרשת השבוע שלנו?
217וישלח- ההתמודדות עם "הרחוב"לתקציר
ו שהתגרה בעשיו. הספר להתעדן באהבתך שואל: מדוע נחשב הדבר ליעקב אבינו כהתגרות בעשיו? הלא הוא השפיל עצמו לפניו, שלח לו מתנות, שלח מלאכים לפניו, השתחווה לו, ואף כינהו "אדוני" - היכן ישנה כאן ההתגרות?!
218וישלח- הגדלות של יעקב אבינולתקציר
י"ג מצוות? זה הרי חובה על כל יהודי?! אם כן, מהי המעלה שיש במה שאמר יעקב: "עם לבן גרתי ותריג מצוות שמרתי"?... ביאור נפלא על פי "סיפור עם האדמור מאמשינוב"...
219וישלח- המחנה הנשאר יינצל!לתקציר
לפליטה? מניין הביטחון הגדול שזה יקרה? אולי עשיו ימשיך לחסל גם את הנותרים?! ביאור נפלא המובא במובא בספר חנוכת התורה...
220וישלח- תמיד לחלק לשנייםלתקציר
יו ומחלק את ילדיו ואת נשיו, ואף את צאנו ורכושו לשני מחנות. מתוך כונה שאם יבוא עשיו על המחנה האחת ויכה בו – יהיה המחנה השני לפליטה. "סיפור קצר לפרשת וישלח"... הממחיש את היתרון בחלוקה...
221וישלח- לא מפחד אבל חוששלתקציר
ת עשו המתנכל לו והלא אף אם יהרוג אותו, עשה כדת וכדין, שהרי הלכה היא: "הבא להורגך השכם להורגו" וממה חשש?!. ביאור נפלא על הפיספוס הגדול שיבוא בעקבות הריגת עשיו...
222וישלח- על מה הבכי?!לתקציר
, ונעשה צווארו (=צוואר יעקב) של שיש. לכך נקוד "וישקהו", שלא הייתה נשיקה של אמת. ולבסוף "ויבכו" - למה בכו?. "משל ונמשל קצרים" לפרשת וישלח המבארים זאת בדרך מיוחדת...
223וישלח- דקדוקי רש"י בפרשת וישלחלתקציר
vv9v8v09fq:mamar:7;8;9;10;12;13;14;15;16;18;19;20;24;25;26;29;31;32;34;38;42;43;44;45;46;47;48;49;50;52;53;54;55;56;57;58;59;60;61;62;63;64;66;67;68;70;71;72;73;74;75;76;77;82;85;86;87;89;91;92;93;95;96;97;98;101;102;104;105;106;107;108;110;112;113;114;115;116;117;119;122;123;124;125;126;127;128;129;130;131;132;133;134;135;137;138;141;142;143;144;145;146;147;148;149;150;151;152;153;155;156;157;158;159;160;161;162;163;164;165;166;167;171;174;176;178;179;180;181;182;183;184;185;186;187;188;189;190;191;192;193;194;195;197;198;199;200;201;202;203;204;205;206;208;210;211;213;214;215;216;217;218;219;220;221;222;224;225;226;227;229;230;231;232;233;234;235;236;237;238;239;240;241;242;243;244;245;246;247;252;253;254;255;256;257;258;259;260;261;262;263;266;267;268;269;270;271;272;273;274;275;276;277;278;279;280;281;282;283;284;285;286;287;288;289;290;291;292;293;294;295;296;297;298;299;300;301;302;303;304;305;306;308;309;310;311;312;313;314;315;316;317;318;319;320;321;322;323;324;325;326;327;328;329;330;331;332;333;334;335;336;337;338;339;340;341;342;343;344;345;346;347;348;349;350;351;352;353;354;355;356;357;358;359;360;361;362;363;364;365;366;367;368;369;370;371;372;373;374;375;376;377;378;380;381;382;383;384;385;386;387;388;389;390;391;392;393;394;395;396;397;398;399;400;401;402;403;404;405;406;407;408;409;410;411;412;413;414;415;417;418;419;420;421;422;423;424;425;426;427;428;429;430;431;432;433;434;435;436;437;438;439;440;441;442;443;444;445;446;447;448;449;450;451;452;453;454;455;456;457;458;459;460;461;462;463;464;465;466;467;468;469;470;471;472;473;474;475;476;477;478;479;480;481;482;483;484;485;486;487;488;489;490;491;492;493;494;495;496;497;498;499;500;501;502;503;504;505;506;507;508;509;510;511;512;513;514;515;516;517;518;519;520;521;522;523;524;525;526;527;528;529;530;531;532;533;534;535;536;537;538;539;540;541;542;543;544;545;546;547;548;549;550;551;552;553;554;555;556;557;558;559;560;561;562;563;564;565;566;567;569;570;571;572;573;574;575;576;577;578;579;580;581;582;583;584;585;586;587;588;589;590;591;592;593;594;595;596;597;598;599;600;601;602;603;604;605;606;607;608;609;610;611;612;613;614;615;616;617;618;619;620;621;622;623;624;625;626;627;628;629;630;631;632;633;634;635;636;637;638;639;640;641;642;643;644;645;646;647;648;649;650;651;652;653;655;656;666;668;669;670;671;672;673;674;675;676;677;678;679;680;681;682;683;684;685;686;687;688;689;690;691;692;693;694;695;696;697;698;699;700;701;702;703;704;705;706;707;708;709;710;711;712;713;714;715;716;717;718;719;720;721;722;723;724;725;726;727;728;729;730;731;732;733;734;735;736;737;738;739;740;741;742;743;744;745;746;747;748;749;750;751;752;753;754;755;756;757;758;759;760;761;762;763;764;765;766;767;768;769;770;771;772;773;774;775;776;777;778;779;780;781;782;783;784;785;786;787;788;789;790;791;792;793;794;795;796;797;798;799;800;801;802;803;804;805;806;807;808;809;810;811;812;813;814;815;817;818;819;820;821;822;823;824;825;826;827;828;829;830;831;832;833;834;835;836;837;838;839;840;841;842;843;844;845;846;847;848;849;850;851;852;853;854;855;856;857;858;859;860;861;862;863;864;865;866;867;868;869;870;871;872;873;874;875;876;877;878;879;880;881;882;883;884;885;886;887;888;889;890;891;892;893;894;895;896;897;898;899;900;901;902;903;904;905;906;907;908;909;910;911;912;913;914;915;916;917;918;919;920;921;922;923;924;925;926;927;928;929;930;931;932;933;934;935;936;937;938;939;940;941;942;943;944;945;946;947;948;949;950;951;952;953;954;955;956;957;958;959;960;961;962;963;964;965;966;967;968;969;970;971;972;973;974;975;976;977;978;979;980;981;982;984;985;986;987;988;989;990;991;992;993;994;995;996;997;998;999;1000;1001;1002;1003;1004;1005;1006;1007;1008;1009;1010;1011;1012;1013;1014;1015;1016;1017;1018;1019;1020;1021;1022;1023;1024;1025;1026;1027;1028;1029;1030;1031;1032;1033;1034;1035;1036;1037;1038;1039;1040;1041;1043;1044;1045;1047;1048;1049;1050;1051;1052;1053;1054;1055;1056;1057;1058;1059;1060;1061;1062;1063;1064;1065;1066;1067;1068;1069;1070;1071;1072;1073;1074;1075;1076;1077;1078;1079;1080;1081;1082;1083;1084;1085;1086;1087;1088;1089;1090;1091;1092;1093;1094;1095;1096;1097;1098;1099;1100;1101;1102;1103;1104;1105;1106;1107;1108;1109;1110;1111;1112;1113;1114;1115;1116;1117;1118;1119;1120;1121;1122;1123;1124;1125;1126;1127;1128;1129;1130;1131;1132;1133;1134;1135;1136;1137;1138;1139;1140;1141;1142;1144;1145;1148;1150;1151;1152;1153;1154;1155;1156;1157;1158;1159;1160;1161;1162;1163;1164;1165;1166;1167;1168;1169;1170;1171;1172;1173;1174;1175;1176;1177;1178;1179;1180;1181;1182;1183;1184;1185;1186;1187;1188;1189;1190;1191;1192;1194;1195;1196;1197;1198;1199;1200;1201;1202;1203;1204;1205;1206;1207;1208;1209;1210;1211;1212;1213;1214;1215;1216;1217;1218;1219;1220;1221;1222;1223;1224;1225;1226;1227;1228;1229;1230;1231;1232;1233;1234;1235;1236;1237;1239;1240;1241;1242;1243;1244;1245;1246;1247;1248;1249;1250;1251;1252;1253;1254;1255;1256;1257;1258;1259;1260;1261;1263;1264;1265;1266;1267;1268;1269;1270;1271;1272;1273;1274;1275;1276;1277;1278;1279;1280;1281;1282;1283;1284;1285;1286;1287;1288;1290;1291;1292;1293;1294;1295;1296;1297;1298;1299;1301;1302;1303;1304;1305;1306;1307;1308;1311;1312;1313;1314;1315;1316;1317;1318;1319;1320;1321;1322;1323;1324;1325;1326;1327;1328;1329;1330;1332;1333;1334;1335;1336;1337;1338;1339;1340;1341;1342;1343;1344;1345;1346;1347;1349;1350;1351;1352;1353;1354;1355;1356;1357;1358;1359;1360;1361;1362;1363;1364;1365;1366;1367;1368;1369;1370;1371;1372;1373;1374;1375;1376;1377;1378;1379;1380;1381;1382;1383;1384;1385;1386;1387;1388;1389;1390;1391;1392;1393;1394;1395;1396;1397;1398;1399;1400;1401;1402;1403;1404;1405;1406;1407;1408;1409;1410;1411;1412;1413;1414;1415;1416;1417;1418;1419;1420;1421;1422;1423;1424;1425;1426;1427;1428;1429;1430;1431;1432;1433;1434;1435;1436;1437;1438;1439;1440;1441;1442;1443;1444;1445;1446;1447;1448;1449;1450;1451;1452;1453;1454;1455;1456;1457;1458;1459;1460;1461;1462;1463;1464;1465;1466;1467;1468;1469;1470;1471;1472;1473;1474;1475;1476;1477;1478;1479;1480;1481;1482;1483;1484;1485;1486;1487;1488;1489;1490;1491;1492;1493;1494;1495;1496;1497;1498;1499;1500;1501;1502;1503;1504;1505;1506;1507;1508;1509;1510;1511;1512;1513;1514;1515;1516;1517;1518;1519;1520;1521;1522;1523;1524;1525;1526;1527;1528;1529;1530;1531;1532;1533;1534;1535;1536;1537;1538;1539;1540;1541;1542;1543;1544;1545;1546;1547;1548;1549;1550;1551;1552;1553;1554;1555;1556;1557;1558;1559;1560;1561;1562;1563;1564;1565;1566;1567;1568;1569;1570;1571;1572;1573;1574;1575;1577;1578;1579;1580;1581;1583;1584;1585;1586;1587;1588;1589;1590;1591;1592;1593;1594;1595;1596;1597;1598;1599;1600;1601;1602;1603;1604;1605;1606;1607;1608;1609;1610;1611;1612;1613;1614;1615;1616;1617;1618;1619;1620;1621;1622;1623;1624;1625;1626;1627;1628;1629;1630;1631;1632;1633;1634;1635;1636;1637;1638;1639;1640;1641;1642;1643;1644;1645;1646;1647;1648;1649;1650;1651;1652;1653;1654;1655;1656;1657;1658;1659;1660;1661;1662;1663;1664;1665;1666;1667;1668;1669;1670;1671;1672;1673;1674;1675;1676;1677;1678;1679;1680;1681;1682;1683;1684;1685;1686;1687;1688;1689;1690;1691;1692;1693;1694;1695;1696;1697;1698;1699;1700;1701;1702;1703;1704;1705;1706;1707;1708;1709;1710;1711;1712;1713;1714;1715;1716;1717;1718;1719;1720;1721;1722;1723;1724;1725;1726;1727;1728;1729;1730;1731;1732;1733;1734;1735;1736;1737;1738;1739;1740;1741;1742;1743;1744;1745;1746;1747;1748;1749;1750;1751;1752;1753;1754;1755;1756;1757;1758;1759;1760;1761;1762;1763;1764;1765;1766;1767;1768;1769;1770;1771;1772;1773;1774;1775;1776;1777;1778;1779;1780;1781;1782;1783;1784;1785;1786;1787;1788;1789;1790;1791;1792;1793;1794;1795;1796;1797;1798;1799;1800;1801;1802;1803;1804;1806;1807;1808;1809;1810;1811;1812;1813;1814;1815;1816;1817;1818;1819;1821;1822;1823;1824;1825;1826;1827;1828;1829;1830;1831;1832;1833;1834;1835;1836;1837;1838;1839;1840;1841;1842;1843;1844;1845;1846;1847;1848;1849;1850;1851;1852;1853;1854;1855;1856;1857;1858;1859;1860;1861;1862;1863;1864;1865;1866;1867;1868;1869;1870;1871;1873;1874;1875;1876;1877;1878;1879;1881;1882;1883;1884;1885;1886;1887;1888;1889;1890;189"פרשת וישלח דקדוק בפירוש רשי". ביאור נפלא ובשפה פשוטה לכל הפסוקים בפרשת וישלח בהם מביא רש"י או משתמש בכללי הדקדוק. הביאור מובא על ידי רבי פינחס הכהן ומפשט את דרך הבנת הפסוקים לאשורם...