449בשלח - המסתכן לא יכול להתלונןלתקציר
זו גם בשם: "שבת שירה"?! מדוע הקב"ה מעניש את מצרים? הרי הוא ביקש: "ועבדו ועינו אותם ארבע מאות שנה"?! ויטענו פרעה ועבדיו אם אתה ביקשת לשעבדם למה תענישנו?! תשובה נפלאה בדרך של "משל ונמשל לשבת בשלח"...
450בשלח- הזכות ברגע של ווידוילתקציר
"רגע אחד של ווידוי מפרעה מזכה אותו ואת עמו בשני דברים. "מהם שני הדברים שזכו המצרים בזכות שאמר פרעה: יה' הַצַּדִּיק וַאֲנִי וְעַמִּי הָרְשָׁעִים?...
451בשלח - והמים להם חומהלתקציר
מאלם" מדוע נכתבה המילה חומה ללא ואו?! "משל ונמשל לשבת בשלח" המבארים את הסיבה לכעס של שר הים והיכן שפך את זעמו...
452בשלח- להיצמד לעצמות יוסףלתקציר
היג - משה לוקח את עצמות יוסף עימו. לשם מה?! לא יותר פשוט לשים אותם על אחת העגלות?! "רעיון יפה לפרשת בשלח" המבאר כיצד הצליח משה להנהיג את בנ"י 40 שנה במדבר....
453בשלח- הצער הגדול של פרעהלתקציר
ל ממצרים עד שצעק וויי היי... "משל ונמשל קצרים" המבארים מה הלקח שאנחנו צריכים ללמוד מכך שלא נצעק גם אנחנו וייי הייי...
454בשלח- איך ממתיקים את המר?לתקציר
מתיק את המים ללמד שמי שמנהיג את העולם זה הקב"ה... "סיפור יפה לט"ו בשבט" על הדרך של הגאון רבי אברהם אבן עזרא להודות להקב"ה מתוך צורך - לברך ברכה לאחר שהרגשנו מהו חיסרון בלעדי הטוב שהשפיע עלינו הקב"ה...
455בשלח- שבוע שחל בו ט"ו בשבטלתקציר
כן, חייב להיות קשר בין השירה לברכות שאנו מברכים... "רעיון נפלא לט"ו בשבט" בדין הקדימה בפרות... והתשובה לשאלה: "מדוע הוקדמו הזית והתמר"? וכן: "מדוע לא מקדימים חיטה ושעורה"? ביאורים נפלאים...
456בשלח- הפתרון: לא לדבר בבית הכנסת!לתקציר
וע, ר' יעקב יוסף מוכיח זצ"ל, מחשובי תלמידי המגיד ממזריץ' כיצד מצא מהו הגורם לצרותיהם של בני עיר אחת והביא לכך ראיה מפרשת השבוע...
457בשלח- להתפרץ ולומר שירהלתקציר
פלת מצרים נכנס פסוק שנראה ללא כל קשר: "מי כמכה באלם ה' מי כמכה נאדר בקדש נורא תהילות עשה פלא" ביאור נפלא של האדמו"ר מנשכיז לאור דבריו של המגיד ממעזריטש...
458בשלח- "לשלם הכל בשל העקשנות"לתקציר
רעה הביאה לכך ששלח את בני ישראל, שילם להם על עבודתו וטבעו הוא וכל חילו בים... משל נפלא המבאר לאן הביאה טיפשוטו של פרעה... "משל ונמשל ילקוט שמעוני"
459בשלח- להאמין באמונה שלימהלתקציר
האמונה הגבוהה ביותר היא שהאדם איננו מפקפק. מוכן ומזומן הוא לקבל את שהבטיח לו ה' אך במידה ואמונתו איננה חד משמעית - אין לו סיכוי להנאות מההבטחה...
460בשלח- "מי הוא הרופא הטוב ביותר"?לתקציר
ת הפסוק בפרשת השבוע: "כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך" בעקבות שאלתו של מלך מצרים: "איך אוכל לדעת אם הנך רופא טוב? הרי אני אף פעם לא חולה, מי אמר שתדע לרפאני כשאהיה אי פעם חולה? ותשובתו המפליאה של הרמב"ם...
461בשלח- "שכר לציפורים"לתקציר
המדרש בילקוט שמעוני המובא בספר "וקראת לשבת עונג" המבאר "מה הטעם למנהג שבשבת פרשת בשלח לפזר סולת לציפורים?" ביאור נפלא על השכר לו זכו הציפורים...
462בשלח- במה שקלקלת איתו תתקןלתקציר
מא?! ומדוע דווקא עץ מר המתיק את המים?! האם ניתן לפייס את הקב"ה בדבר שהוא מעניש אותנו? משה אמר "מאז באתי אל פרעה הרע לעם הזה" ותיקן זאת באותו מטבע "אז ישיר משה ובני ישראל"...
463בשלח- תאווה לכסף והקשר לתורהלתקציר
מ"ביזת מצרים"?! בביזת הים בני ישראל היו ?קועים באיסוף כסף מהים... ואילו ב"ביזת מצרים" הקב"ה מתחנן למשה כשיצאו ממצרים "דבר נא באוזני העם" - מה ההבדל?! "לשם מה קיימת התאווה לכסף?!". עצה טובה למי שאומר: "קשה לי בשיעור תורה"...
464בשלח- פתרון למחילת עוונותלתקציר
ים לו כל עוונותיו" אם כך מדוע אנחנו לא מיישמים זאת?! איפה נשמע שמלך אומר לך: "תשמע אם תרקוד עכשיו בשמחה אני מוותר לך על העונש" היש אדם שלא ישמח וירקוד?! סיפור לשבת פרשת בשלח" המבאר מהי דבקות אמיתית.
465בשלח- פיצויים מרודן וצוררלתקציר
ימו לקחת ואף היו עסוקים ב"ביזת הים" בשונה מביזת מצרים שם היה צורך להתחנן אליהם... ומה כל זה קשור לפיצויים מגרמנייה לניצולי השואה?...
466בשלח- שלוש מצוות הכרחיותלתקציר
לתת לעם ישראל את שלושת מצוות של פרה אדומה, שבת וכיבוד אב ואם במרה?! (פרה אדומה ושבת קשורים למשכן ומה הטעם לאומרם כעת?) תירוץ המהר"ם שפירא מלובלין זצ"ל וביאור נפלא של המגלה עמוקות...
467בשלח- כל אחד ומה שמגיע לולתקציר
ך הקב"ה דן את עולמו ומשיב לכל אחד כפי מעשיו. אפילו אדם רשע יקבל שכר אם עשה מעשה טוב וראוי. היפה שבזה שגם אם נראה שלא מגיע לו כלום הקב"ה לא שוכח אותו ואפילו שהדבר מאולץ...
468בשלח- רוצה? תצעק - תקבל!לתקציר
לה'? סיפור נפלא של תושייה של רב שהצליח בחכמתו להסביר את מעלת חשיבות הפנייה לבורא עולם בכל דבר לזוג שפנה אליו ומתוך דבריהם הוכיח להם את "מהי החשיבות להתפלל אל ה'"
469בשלח- גאולה ונטיעהלתקציר
ו בשבט" "מה הקשר בין פרשת השבוע לטו בשבט?" החשיבה על הדור הבא באה לידי ביטוי בנטיעות. שני "סיפורים לט"ו בשבט" המבארים שכל אחד ששותל עץ גם אם לא יזכה להנאות ממנו הרי הוא משאיר לדור הבא כשם שאבותיו השאירו לו...
470בשלח- אין פריבילגיות!לתקציר
ח". ביאור נפלא בדברי הגמרא בזמן קריעת ים סוף: ביקשו מלאכי השרת לומר שירה, אמר הקב"ה: מעשה ידי טובעין בים ואתם אומרים שירה?! הבנה נוספת בדברי הגמרא - חידוש עצום!!!
471בשלח- "למה נקרא הנס: יציאת-מצרים"?לתקציר
, היציאה מארצו של הרודן פרעה, בשם: "יציאת מצרים? הלא אלו שיצאו היו בכלל בני ישראל ולא מצרים?!. אם כבר היינו צריכים לומר: "יציאת ישראל" או "יציאת בני ישראל". מדוע אנו אומרים "יציאת מצרים"? ביאור נפלא של "הרב ראובן הלוי" – רב קהילת 'עדת התרגום' בשכונת שמואל הנביא בירושלים.
472בשלח- דקדוקי רש"י בפרשת בשלחלתקציר
וטה לכל הפסוקים בפרשת בשלח בהם מביא רש"י או משתמש בכללי הדקדוק. הביאור מובא על ידי רבי פינחס הכהן ומפשט את דרך הבנת הפסוקים לאשורם...
473בשלח- אף אחד לא יכול לעזור לך!לתקציר
אלי" וכי מה עוד היה ביכולתו של משה לעשות אם לא לצעוק?! ואל מי עוד יוכל לפנות אם לא אל הקב"ה?! "משל לפרשת בשלח" המבאר כי "רק אתה יכול לעזור לעצמך!"
474בשלח- הזיווג וקריעת ים סוףלתקציר
ו של אדם לקריעת ים סוף? ביאור נפלא של הספר "עולמו של אבא"... מתאים גם כ- "דבר תורה לשבע ברכות ופרשת בשלח".
475בשלח- הפעם זה נגמר!לתקציר
סוף ולא אמרו שירה בזמן שקיבלו המצרים את עשר המכות?!. ביאור נפלא של הבן איש חי בדרך של "משל ונמשל לשבת בשלח"
476בשלח- מי שמאמין לא מתלונן!לתקציר
דרך היצר לפתות את האדם שצריך פרנסתו מיד תוך זמן קצר, ואין לו בטחון ואורך רוח, אלא ממהר הוא להתלונן... עם סיפור שממחיש שמי שלא מאמין רק מתלונן...
477בשלח- הדמיון והניסיוןלתקציר
סבא מנובהרדוק זצ"ל להורות האיך דרכנו תהיה סלולה לפנינו כמישור להתעלות רוחנית ולעליה בדרך ה' מעצם העובדה שהניסיון אינו אלא דמיון בלבד!
478בשלח- לא לפגוע במי שהטיב לך!לתקציר
לסיבת יציאתם של בני ישראל חמושים ממצרים ומדוע לא עשו עם כלי הנשק שלהם מאומה?! "מוסר לפרשת בשלח"
479בשלח- ההבדל בין ישראל למלאכיםלתקציר
רשות לומר שירה ואילו לבני ישראל ניתנה הרשות לומר שירה?! מה ההבדל בין בני ישראל למלאכים?! ביאור נפלא של בעל ה"כלי חמדה" לפרשת בשלח
480בשלח- לא מאמין תקבל חצי!לתקציר
זצ"ל על עונשם של דתן ואבירם על חוסר האמונה שלהם "מה נאכל למחר?" הפסידו במשך 40 שנה את הקצבה המיועדת להם...
481בשלח- אמונה בצדיק כאמונה בה'לתקציר
באה בעקבותיה. אמונה בצדיק היא אמונה בהקב"ה וכשצדיק גוזר הקדוש ברוך הוא מקיים! - "כל המאמין ברועה ישראל, כאילו מאמין במי שאמר והיה העולם".
482בשלח- אל תדבר, תעשה!לתקציר
לם שבדיבורים הם 'אלופים'.. אך כשמגיעים למעשה בפועל כאן הם רחוקים מאוד ביחס למה שאמרו... מפרשת השבוע אנו לומדים שעשייה היא החלק העיקרי ולא הדיבור...
483בשלח- חכמולוג? לא עם הקב"ה!...לתקציר
ישראל באופן של "הבה נתחכמה לו" - ביקש להתחכם למושיעם של ישראל - לקדוש ברוך הוא. סיפור המביא לתובנה שלא ניתן להתחכם עם הקב"ה...
484בשלח- סומך על הרוח...לתקציר
ה כיצד באמת נתפתה פרעה להיכנס למלכודת של ים סוף?. וכי מה הוא חשב שהים נחצה לי"ב גזרים בשבילו?! סיפור על שיכור שהגיעה לתובנה של פרעה...
485בשלח - שבת שירה וט"ו בשבטלתקציר
ט"ו בשבט. הקשר בין ט"ו בשבט לנס קריעת ים סוף. השירה מול הברכה על פירות העץ. ומה השמחה בט"ו בשבט שאין אומרים בו תחנון?!.
486פרשת בשלח וט"ו בשבטלתקציר
נטי על הפלא שמשה השקה את בני ישראל את המים המרים ע"י השלכה של עץ מר לתוכם. כמו כן ביאור נפלא על הפסוק: "ששם עלו שבטים שבטי י-ה עדות לישראל.." ומה הקשר לט"ו בשבט?!...
487בשלח- "פרשת המן" לקריאהלתקציר
בו "פרשת המן" שנים מקרא ואחד תרגום והוא מסוגל להשפעות טובות בפרנסה ובכל ענינים טוב לומר פרשת המן (שו"ע או"ח סי' א ס"ה). ויוכל לומר פרשת המן אפילו בשבת. (באר היטב שם סק"ט) התפלות על הפרנסה לא יאמר בשבת. (סדור ישועות ישראל). "פרשת המן ללא תרגום"