753ויקרא- לדעת שאני לא יודעלתקציר
ישי שבחמשת חומשי התורה. ונכתבה המילה "ויקרא" באלף קטנה. כאשר ההוראה היא להקטין את עצמנו ולדעת מה אנחנו לא יודעים...
754ויקרא- לעשות רצונו של מלךלתקציר
המשכן קורא הקב"ה למשה להיכנס למשכן: "ויקרא אל משה" "משל ונמשל לפרשת ויקרא" המבארים מדוע הקב"ה קרא למשה להיכנס לפני ולפנים...
755ויקרא- מהי מטרתו של הקורבןלתקציר
מהי המטרה שלשמה מבקש הקב"ה מהחוטא להביא קורבן. ומהי הבעיה שיכולה להיווצר באדם שמביא לכפרתו קורבן יקר כמו בן-בקר...
756ויקרא- ההנהגה משאור ודבשלתקציר
ינם מוקטרים על המזבח?! רעיון נפלא של הרב יהודה צדקא זצ"ל לפרשת ויקרא. הלימוד שמידת הכעס ומידת השמחה צריכים להיות במינון הנכון. ששני המידות הללו בהקצנה אינם ההנהגה הרצויה לפני ה'!...
757ויקרא- לנשיא אין מה לפחד!לתקציר
מודינא" זצ"ל בהקשר להוראת חז"ל: "שכל מי שבידו למחות ואינו מוחה מעלה עליו הכתוב כאילו הוא בעצמו חטא!"
758ויקרא- עוון הגזל מקטרג בראשלתקציר
הגזל מייתר העוונות?! "משל ונמשל של ה"חפץ חיים" המבאר את האופי של הגזל ומדוע הוא מקטרג בראש...
759ויקרא- שולחנו של אדם הוא מזבחלתקציר
ששת ימי בראשית?". "כמה פעמים צריך לטבול את הלחם במלח?". "למה טובלים את הלחם 3 פעמים במלח?". מנהג שמביא רבנו בחיי שהונהג בצרפת ושמר על האנשים שלא לכעוס על השולחן ולהעלות עליו מאכלים כשרים בלבד...
760ויקרא- קורבן מקרב לה'לתקציר
ריב לפניו? שאלתו של ה'אור החיים' הקדוש: מדוע מקריבים דווקא בהמה? וביאורו הנפלא... סיפור על אגריפס המלך שביקש להקריב ביום אחד אלף עולות, ומה הביא את המלך להבין כי לא הכמות היא זו שקובעת - "רחמנא ליבא בעי" ה' רוצה את הנפש!
761ויקרא- אין חטא לאדם זהיר!לתקציר
קדוש בכדי להבין "למה אדם שעושה עברה בשוגג צריך להביא קורבן?" מדוע עליו לעבור השפלה שכזו הלא בסך הכל עשה זאת ללא כוונת זדון?!... סיפור נפלא המחזק את תשובתו הנפלאה של האלשייך...
762ויקרא- "למה נבחרו הבהמות לקורבן?"לתקציר
בנות דווקא מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן? שלשה טעמים נפלאים שמביא המדרש ומסקנתו הנפלאה של ה"בן איש חי" בביאור הפסוק: "לב נשבר ונדכה אלוקים לא תבזה" והקשר לבניין בית המקדש לעתיד לבוא...
763ויקרא- קורבן כמו של אדם הראשוןלתקציר
נות לאחר הקמת המשכן?" תשובתו הנפלאה של הרמב"ן והמהות של המשכן. ביאור נפלא של הכלי יקר על הפסוק: "אדם כי יקריב מכם קורבן לה' מן הבהמה.." מדוע השתמשה התורה דווקא במילה: "אדם"?!...
764ויקרא- "למה אין קורבן מדגים?"לתקציר
י תשובות לשאלה של המדרש "מדוע לא מקריבים קרבנות מדגים?". שאלתו של הספר סוכת דוד על דברי המדרש וביאורו הנפלא: התרה מאפשרת להביא קורבן רק מאלו היוצרים קשר עם ילדיהם כבני האדם! תשובה נוספת של ספר 'ליקוטים מפרדס': דגים כיוון שאין להם שייכות לאדמה לא יכולים הם לכפר על האדם שנלקח מן האדמה...
765ויקרא- קרבן והקרב מתוך קרבלתקציר
פרשת ויקרא". משמעויות שונות לשורש ק.ר.ב המרכיב את המילה קרבן. שלשת המשמעויות מצטרפות יחדיו להבנת המשמעות של הקורבן ומה נדרש מן האדם לעשות על מנת לכפר על עוונותיו...
766ויקרא- חומש של חיבהלתקציר
רוך רוזנבלום על משמעות השם לחומש ויקרא. חומש ויקרא, נקרא בשם וַיִּקְרָא... זה שמו. על שם הקריאה של החיבה, שקרא הקב"ה למשה רבינו, כי החומש הזה, הוא חומש של חיבה...
767ויקרא- ה' מחפש את הלב שלך!לתקציר
ניין בקרבן, כקרבן... הוא מעוניין בלב שנמצא מאחורי הקרבן... הוא מעוניין ברצון להידבק בו, שנמצא מאחורי הקרבן! לא הקרבן עצמו, מהווה יעד כשלעצמו... "סיפור הממחיש איך ה' נהנה מקורבן שבא מהלב".
768ויקרא- לא הכמות אלא האיכות!לתקציר
שנשפר ונטיב את מעשנו. אדם שחוטא ומביא קרבנות, אין לקב"ה טעם בקרבנות האלה. "מדרשי חזל על עניין הקורבנות". "סיפור על אגריפס המלך" וכיצד עולה אחת של קורבן עני ניצחה אלף עולות שביקש להקריב לבדו...
769ויקרא- הקשר בין קרבן ראשית לשאור ודבשלתקציר
ראשית" הבא בחג השבועות. "מדוע 'רבן ראשית בא בחג השבועות. מהם שני הכלים שמשמים את היצר הרע שאינם לא יכולים לבוא על המזבח? מה מיוחד בקרבן ראשית שיכולים להביא ממנו שאור ודבש בשונה מיתר הקרבנות?! ...
770ויקרא- המלח והקירבה להקב"הלתקציר
בַּן מִנְחָתְךָ בַּמֶּלַח תִּמְלָח". "מה המיוחד במלח?". "מדוע יש לשים מלח על השןלחן?". מדוע אם תשים את המלח על השולחן, זה יגן עליך מן הפורענות?. מה יש למלח שהוא מגן מהקטרוג?. כיצד המלח, שמבטא את הקירבה אל הקב"ה? ומה הקשר להכנות לפסח?...
771ויקרא- זכותם של הילדים בהשראת השכינהלתקציר
עירא?. "מדוע תינוקות מתחילים ללמוד דווקא מחומש ויקרא?". הראיות לכך שכל הנושא של השראת השכינה במשכן, מגיע דרך תינוקות של בית רבן.
772ויקרא- מי שומע קללות?לתקציר
י יצחק מוורקא וכיצד הבין את הקשר בין החוטא לבין זה שמקללים אותו...
773ויקרא- תורה ומצוות כאכילה ושתייה!לתקציר
בכך שמימיו לא ראה שום יתרון או מעלה במעשיו ובהתנהגותו. ה"חפץ חיים" הלך בעקבותיו והגיע למסקנה ברורה: תורה ומצוות כאכילה ושתייה לכל דבר!...
774ויקרא- לחריף נדרשת הפסקה!לתקציר
למשה אותן הפסקות שבין פרשה לפרשה?! ותשובתו הנפלאה שלא יסמוך אדם על חריפותו...
775ויקרא- להשתמש בקנאה באופן הראוילתקציר
זצ"ל שהסביר איך יכול האדם בכלל לקנא בחברו ואיזו בושה תהיה לו, בדרך של "משל ונמשל לפרשת ויקרא"...
776ויקרא- ריח נעים אך פסוללתקציר
כהן ארנטרוי בפיתום הקטורת בדבר השאלה: אם הסיבה שאסור לתת דבש בקטורת היא כיוון ש"אין אדם יכול לעמוד מפני ריחה" וזה פיקוח נפש אז מה מקום יש לשאלת התנא: "ולמה אין מערבין בה דבש"?!...
777ויקרא- רק שלא אתרגללתקציר
על העלם טומאה (ששכח שהדבר טמא) ועל העלם מקדש (ששכח שנמצא במקדש). הדבר מוזר לכאורה, איך ייתכן שאדם שוכח שהוא עומד בבית המקדש?! ביאור נפלא של הרב אלישיב...
778ויקרא- תשלם, לא תחטא!לתקציר
ברהם שמואל בנימין סופר, בעל ה"כתב סופר" בדבר הצורך שהכפרה תיהיה דווקא ע"י קורבן. מדוע חרטה איננה מספיקה?!...
779ויקרא- שיפלות כן. שקר לא ולא!לתקציר
לובלין בזמן "החוזה מלובלין" ורבי עזריאל הורביץ המכונה "ראש הברזל". ותשובתו החותכת של ה"חוזה": "להגיד שאינני ירא שמים וצדיק מוכן אני לומר. אבל לשקר?! חלילה וחס!!!"...
780ויקרא- הבדיקה שהצילהלתקציר
הצילה את קהילת היהודים בשל עלילת דם...
781ויקרא- פיתוח מצוינות מהתורהלתקציר
ול פיתוח מצוינות. דגש על פיתוח מצוינות והשקעה גם בילדים המוכשרים כחלק מהתפיסה החינוכית כפי שהוכיח רבי שלמה זלמן אוירבאך זצ"ל מפרשת השבוע...
782ויקרא- המשיב גזילה מרוויח!לתקציר
שחזר בתשובה והשיב את הגזילה אשר גזל זכה לברכה גדולה בשל כך...
783ויקרא- דקדוקי רש"י בפרשת ויקראלתקציר
שוטה לכל הפסוקים בפרשת ויקרא בהם מביא רש"י או משתמש בכללי הדקדוק. הביאור מובא על ידי רבי פינחס הכהן ומפשט את דרך הבנת הפסוקים לאשורם...
784פרשת ויקרא ופרשת החודשלתקציר
ויקרא לפרשת החודש. הקשר בין שבת ראש חודש ניסן לבין הפסוק הפותח את הפרשה: וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה. מתי חל "יום ההולדת לבריאה"?
785ויקרא- שבת החודשלתקציר
יקרה היא מצוות החודש וכמה יש לייקר אותה ולהשתדל בה... עם ישראל, עד יציאת מצרים, היו כביכול, ילדים קטנים, וביציאת מצרים הגדילו "דבר תורה לשבת החודש"